Когнітивний аналіз етичної лексики як засіб дослідження лінгвоментальності
Вантажиться...
Дата
2018
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
У статті обґрунтовано теоретичні й методологічні засади когнітивного ана-
лізу етичної лексики. Встановлено, що лінгвокогнітивне дослідження лексич-
ної системи з позицій домінуючої когнітивно-дискурсивної парадигми сучасної
лінгвістики ґрунтується на інтегральному підході, який враховує принципи
енергеальності, дедуктивного функціоналізму та конфігуративності і реалізу-
ється за допомогою методу концептуального аналізу. Концептуальний аналіз
– головний метод логічного аналізу мови, який базується на методиках дистри-
бутивного, контекстуального, компонентного, етимологічного й архетипного
аналізів.
Сучасна методологія постмодернізму дозволяє поєднувати різні методи в
межах одного конкретного дослідження, тому обґрунтованим є проведення
синтетичних досліджень з використанням традиційних методик аналізу лек-
сико-семантичних систем і вербально-когнітивних мереж. Центром лекси-
ко-семантичних мереж є архісема, центром когнітивних мереж – концепт;
концепт, розглянутий у структурному аспекті, є прототипом. Найглобальніші
вербально-когнітивні мережі формують мовні та концептуальні картини сві-
ту, які можна моделювати як модулярне або холістичне утворення. Гіпотетич-
но лексико-семантичні мережі в цілому збігаються у всіх носіїв певної мови: це
основа здійснення комунікативного акту. Вербально-когнітивні мережі виника-
ють на підставі досвіду людини, різного шляху інтеріоризації людиною світу
та різного рівня володіння мовою, що викликає розбіжності в мережах.
Лінгвокогнітивні дослідження лексики шляхом проведення словникових дослі-
джень, керованої інтроспекції, опозитивного аналізу, психолінгвістичного екс-
перименту дають можливість виявити особливості лінгвоментальності люди-
ни, соціальних та вікових стратів, спрогнозувати поведінку людини, систему її
поглядів, етичних оцінок, ефективність розуміння у процесі комунікації.
The article deals with substantiation of theoretical and methodological principles of cognitive analysis of ethical lexis. It was found that the linguocognitive study of the lexical system from a position of the dominant cognitive-discursive paradigm of modern linguistics is based on an integral approach that takes into account the principles of activity, deductive functionalism and configurability and implemented with help of the method of conceptual analysis. Conceptual analysis is the main method of the language logic analysis which is based on the methods of distributive, contextual, constituent, etymological analysis. The modern methodology of postmodernism allows us to combine different methods within one particular study, to do synthetic research using traditional methods of analysis of lexical-semantic systems and verbal-cognitive networks. The center of lexical-semantic networks is an archiseme, the center of cognitive networks is a concept. The concept, considered in the structural aspect, is a prototype. The most global verbal-cognitive networks form the language and conceptual pictures of the world that can be modeled as modular or holistic formation. Hypothetically, lexical-semantic networks are identical for all native speakers. This is the basis of communicative act. Verbal-cognitive networks arise on the basis of human experience and different level of language proficiency. So the way people perceive the world is determined by their environment, and no two human being see the world in the same way. This explains differences in verbal-cognitive networks. Linguocognitive research of lexis by studying vocabulary, introspection, opposition analysis, psycholinguistic experiment give an opportunity to identify the features of human linguamentality, social and age groups, to predict human behavior, people’s world views, ethical reviews and the effectiveness of understanding in the process of communication.
The article deals with substantiation of theoretical and methodological principles of cognitive analysis of ethical lexis. It was found that the linguocognitive study of the lexical system from a position of the dominant cognitive-discursive paradigm of modern linguistics is based on an integral approach that takes into account the principles of activity, deductive functionalism and configurability and implemented with help of the method of conceptual analysis. Conceptual analysis is the main method of the language logic analysis which is based on the methods of distributive, contextual, constituent, etymological analysis. The modern methodology of postmodernism allows us to combine different methods within one particular study, to do synthetic research using traditional methods of analysis of lexical-semantic systems and verbal-cognitive networks. The center of lexical-semantic networks is an archiseme, the center of cognitive networks is a concept. The concept, considered in the structural aspect, is a prototype. The most global verbal-cognitive networks form the language and conceptual pictures of the world that can be modeled as modular or holistic formation. Hypothetically, lexical-semantic networks are identical for all native speakers. This is the basis of communicative act. Verbal-cognitive networks arise on the basis of human experience and different level of language proficiency. So the way people perceive the world is determined by their environment, and no two human being see the world in the same way. This explains differences in verbal-cognitive networks. Linguocognitive research of lexis by studying vocabulary, introspection, opposition analysis, psycholinguistic experiment give an opportunity to identify the features of human linguamentality, social and age groups, to predict human behavior, people’s world views, ethical reviews and the effectiveness of understanding in the process of communication.
Опис
Ключові слова
когнітивний аналіз, етична лексика, лінгвоментальність, лексико-семантична система, вербально-когнітивна мережа, концепт, прототип, cognitive analysis, ethical lexis, linguamentality, lexico-semantic system, verbal-cognitive network, concept, prototype
Бібліографічний опис
Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald