Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/21035
Title: Принципи ненасильницького спілкування як основа взаємодії у співзалежній родині
Other Titles: Принципы ненасильственного общения как основа взаимодействия в созависимой семье
The principles of non-violent communication as the basis of interaction in a co-dependent family
Authors: Чернецька, Юлія Іванівна
Дунаєва, Лариса Миколаївна
Гладченко, Світлана Володимирівна
Чернецкая, Юлия Ивановна
Дунаева, Лариса Николаевна
Гладченко, Светлана Владимировна
Chernetska, Yuliya
Dunaieva, Larysa M.
Gladchenko, Svitlana V.
Citation: Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
Issue Date: 2018
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: спілкування
принципи спілкування
психологічне насильство
гендерна дискримінація
співзалежність
співзалежна родина
общение
принципы общения
психологическое насилие
гендерная дискриминация
созависимость
созависимая семья
communication
principles of communication
psychological violence
gender discrimination
co-dependence
co-dependent family
Series/Report no.: Психологія;Т. 23, вип. 2(48)
Abstract: Стаття розкриває сутність принципів ненасильницького спілкування, які є основою соціальної взаємодії у співзалежній родині. Наголошується наявність форм психологічного насильства в таких родинах, яке підсилюється іншою психологічною особливістю — співзалежністю. Особливістю реалізації принципів ненасильницького спілкування є те, що вони дозволяють розвинути декілька комунікативних навичок: а) вербального вираження почуттів співзалежних членів родини; б) уміння почути і зрозуміти іншо- го; в) виявити потреби співзалежних у соціальній взаємодії. У діяльності соціального працівника зі співзалежними родинами використовується чотирьохетапна модель навчання принципам ненасильницького спілкування, яку умовно можна визначити за такими ознаками: опис конфліктної ситуації, вираження почуттів кожним членом родини, вербалізація потреб подружжя, формулювання прохання задовольнити потреби членів родини
Статья раскрывает сущность принципов ненасильственного общения, как основы социального взаимодействия в созависимой семье. Внимание акцентируется на формах психологического насилия в таких семьях, которые усиливаются другой психологической особенностью — созависимостью. Особенностью реализации принципов ненасильственного общения является то, что они позволяют развивать некоторые комуникативные навыки: а) вербального выражения чувств созависимых членов семьи; б) уменния услышать и понять другого; в) выявить потребности созависимых в социальном взаимодействии. В деятельности социального работника с созависимыми используеться четырехэтапная модель обучения принципам ненасильственного общения, которую условно можно определить по таким признакам: описание конфликтной ситуации, выражение чувств каждым членом семьи, вербализация потребностей партнеров, формулирование просьбы удовлетворить потребности членов семьи.
The article is devoted to the principles of non-violent communication, which are the basis of social interaction in a co-dependent family. The availability of psychological violence forms in such families is reinforced by another psychological peculiarity — the co-dependence. The co-dependence can be characterized as self-destructive behavior, which is based on psychological violence and the noncompliance of the upbringing and family interaction principles. The content of the principles of non-violent communication in social work with co-dependent families is to learn of effective communication co-dependent, that is the basis of harmonious interaction in the family. The peculiarity of the implementation the principles of non-violent communication is the development of several communicative skills: a) verbal expression of co-dependent family members feelings; b) the ability to hear and understand another; c) to identify the needs of co-dependent in social interaction. In the activity of a social worker with co-dependent families, a four-stage model of the teaching the principles of non-violent communication is used, which can be conditionally defined on the following signs: the description of the conflict situation, the expression of feelings by each member of the family, the verbalization of the spouses needs, the formulation of the request to satisfy the family members needs. The principles of non-violent communication help to overcome the problem of gender violence, to find a way for both women and men to realize themselves in the family as parents and individuals at the same time, not referring to unconstructive and discriminative forms of communication. The methodical recommendations which allow to realize the principles of non-violent communication in the work of a social worker with co-dependent families are given. The teaching the principles of non-violent communication will promote harmonization of family relations, the correction and the prevention of psychological violence in co-dependent families, the education of independent person with an active self-expressed position and conscious behavior.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/21035
DOI: https://doi.org/10.18524/2304-1609.2018.1(47).145689
Other Identifiers: УДК 37.013.42
Appears in Collections:Психологія та соціальна робота

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
146-155.pdf143.6 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.