Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/20889
Title: The postmodern theology of “Neon Genesis Evangelion” as a criticism
Other Titles: Постмодерністська теологія «Neon Genesis Evangelion» як критика
Постмодернистская теология «Neon Genesis Evangelion» как критика
Authors: Raikhert, Kostiantyn V.
Райхерт, Костянтин Вільгельмович
Райхерт, Константин Вильгельмович
Citation: Δοξα/ДОКСА : збірник наукових праць з філософії та філології
Issue Date: 2018
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: anime
apocalypse
criticism
genesis
mythology
postmodern
theology
апокаліпсис
генезис
критика
міфологія
постмодерн
теологія
аниме
апокалипсис
мифология
теология
Series/Report no.: ;Вип. 2(30).
Abstract: This study analyzes Japanese animation series ‘Neon Genesis Evangelion’ in the context of postmodern theology as a cultural analysis and criticism. My selection of the series as a research object is motivated by Hideaki Anno, the creator of the series, who used some Christian concepts, symbols and themes in ‘Neon Genesis Evangelion’. ‘Neon Genesis Evangelion’ in all its variations is a specific mythology of the beginning and ending of life on Earth. The life on Earth began accidentally, and it was caused by the representatives of the dying extraterrestrial race (so-called ‘First Ancestral Race’). The life on Earth can be ended by human beings due to the humans’ scientific curiosity – their desire to know everything based on the feeling of loneliness and separation from something coherent whole (it’s manifested in relying on someone else’s opinion). The mythology of ‘Neon Genesis Evangelion’ constitutes a postmodern theology which echoes mainly Judeo-Christians doctrines through the use of such words as ‘Adam’, ‘Lilith’, ‘Eva’, ‘Evangelion’, ‘Angel’, ‘Spear of Longinus’ et cetera; but, in fact, ‘Neon Genesis Evangelion’ turns out to be a criticism of the extreme enthusiasm of mankind about science and technology and the Japanese collectivism.
Аналізується японський анімаційний серіал «Neon Genesis Evangelion» у межах постмодерністської теології як культурного аналізу та культурної критики. Міфологія серіалу «Neon Genesis Evangelion» утворює постмодерністську теологію, яка передусім стикається з юдеохристиянськими віровченнями за допомоги вживання таких слів та словосполучень як «Адам», «Єва», «Євангеліє», «Ліліт», «Спис Лонгінія», «Янгол» тощо. Проте насправді серіал «Neon Genesis Evangelion» виявляється критикою надмірного ентузіазму людей щодо науки та технологій, а також критикою японського колективізму.
Анализируется японский анимационный сериал «Neon Genesis Evangelion» в рамках постмодернистской теологии как культурного анализа и культурной критики. Мифология сериала «Neon Genesis Evangelion» образует постмодернистскую теологию, которая прежде всего сталкивается с иудеохристианскими вероучениями с помощью использования таких слов и словосочетаний как «Адам», «Ева», «Евангелие», «Лилит», «Копье Лонгиния», «Ангел» и др. Однако в действительности сериал «Neon Genesis Evangelion» оказывается критикой чрезмерного энтузиазма людей в отношении к науке и технологиям, а также критикой японского коллективизма.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/20889
Other Identifiers: DOI: https://doi.org/10.18524/2410-2601.2018.2(30).146569
UDC 141.78/340.121+(520)/791.228
Appears in Collections:Δόξα / Докса. Збірник наукових праць з філософії та філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161-171.pdf263.32 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.