Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/20887
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБогачёва, Юлия Александровна-
dc.contributor.authorБогачева, Юлiя Олександрiвна-
dc.contributor.authorBohacheva, Yuliia O.-
dc.date.accessioned2019-01-10T10:41:49Z-
dc.date.available2019-01-10T10:41:49Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifierDOI: https://doi.org/10.18524/2410-2601.2018.2(30).146567-
dc.identifierУДК 7.01-
dc.identifier.citationΔοξα/ДОКСА : збірник наукових праць з філософії та філологіїuk
dc.identifier.urihttp://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/20887-
dc.description.abstractВ статье рассматривается наивное искусство как феномен современной культуры. Автор проясняет сущность наивного искусства и выявляет сакральные образы в их взаимосвязи с особым мировосприятием художника-самоучки. Изучение наивного искусства в философско- антропологической перспективе приближает нас к пониманию сущности человека и его роли в освоении мира.uk
dc.description.abstractУ статті розглядається наївне мистецтво як феномен сучасної культури. Автор прояснює сутність наївного мистецтва і виявляє сакральні образи в їх взаємозв’язку з особливим світосприйняттям художника-самоучки. Вивчення наївного мистецтва в філософсько-антропологічній перспективі наближає нас до розуміння сутності людини та її ролі в освоєнні світу.-
dc.description.abstractThe article deals with naive art as a phenomenon of modern culture. The author clarifies the essence of naive art and reveals sacred images in their relationship with the peculiar worldview of the self-taught artist. Naive art can be defined as a pure, childish, ingenuous view of the world. A naive painter lives in two dimensions at once – empirical and mythical. The archaic, tribal principle, images of the collective memory dominate in the thinking of naive painter. The pictures show a steady attitude towards the world as spiritualized sacred space. Village life is regarded as the life of my village, where my ancestors live. This is not only life, but also – being, where life and death, good and evil, love and separation, labour and holiday coexist. Archetypical images and canonical scenes are permanently used. One of the fundamental themes is the idyllic picture of paradise and the associated with it mythological representations. Eschatological images and sacred horror reflect natural disasters, socio-political conflicts and the ever-increasing threat of a nuclear catastrophe. The study of naive art in the philosophical and anthropological perspective helps understand human nature and close interrelation between personal life and lifeworld.-
dc.language.isoruuk
dc.publisherОдеський національний університет імені І. І. Мечниковаuk
dc.relation.ispartofseries;Вип. 2(30).-
dc.subjectнаивное искусствоuk
dc.subjectсакральный образuk
dc.subjectархетипuk
dc.subjectобразы райского садаuk
dc.subjectэсхатологические образыuk
dc.subjectмистецтвоuk
dc.subjectсакральний образuk
dc.subjectобрази райського садуuk
dc.subjectесхатологічні образиuk
dc.subjectnaive artuk
dc.subjectsacral imageuk
dc.subjectarchetypeuk
dc.subjectimages of the Garden of Edenuk
dc.subjecteschatological imagesuk
dc.titleНаивное искусство как манифестация сакрального в современной культуреuk
dc.title.alternativeНаївне мистецтво як маніфестація сакрального в сучасній культуріuk
dc.title.alternativeNaive art as manifestation of the sacral in modern cultureuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Δόξα / Докса. Збірник наукових праць з філософії та філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
141-145.pdf258.46 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.