Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/20887
Title: Наивное искусство как манифестация сакрального в современной культуре
Other Titles: Наївне мистецтво як маніфестація сакрального в сучасній культурі
Naive art as manifestation of the sacral in modern culture
Authors: Богачёва, Юлия Александровна
Богачева, Юлiя Олександрiвна
Bohacheva, Yuliia O.
Citation: Δοξα/ДОКСА : збірник наукових праць з філософії та філології
Issue Date: 2018
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: наивное искусство
сакральный образ
архетип
образы райского сада
эсхатологические образы
мистецтво
сакральний образ
образи райського саду
есхатологічні образи
naive art
sacral image
archetype
images of the Garden of Eden
eschatological images
Series/Report no.: ;Вип. 2(30).
Abstract: В статье рассматривается наивное искусство как феномен современной культуры. Автор проясняет сущность наивного искусства и выявляет сакральные образы в их взаимосвязи с особым мировосприятием художника-самоучки. Изучение наивного искусства в философско- антропологической перспективе приближает нас к пониманию сущности человека и его роли в освоении мира.
У статті розглядається наївне мистецтво як феномен сучасної культури. Автор прояснює сутність наївного мистецтва і виявляє сакральні образи в їх взаємозв’язку з особливим світосприйняттям художника-самоучки. Вивчення наївного мистецтва в філософсько-антропологічній перспективі наближає нас до розуміння сутності людини та її ролі в освоєнні світу.
The article deals with naive art as a phenomenon of modern culture. The author clarifies the essence of naive art and reveals sacred images in their relationship with the peculiar worldview of the self-taught artist. Naive art can be defined as a pure, childish, ingenuous view of the world. A naive painter lives in two dimensions at once – empirical and mythical. The archaic, tribal principle, images of the collective memory dominate in the thinking of naive painter. The pictures show a steady attitude towards the world as spiritualized sacred space. Village life is regarded as the life of my village, where my ancestors live. This is not only life, but also – being, where life and death, good and evil, love and separation, labour and holiday coexist. Archetypical images and canonical scenes are permanently used. One of the fundamental themes is the idyllic picture of paradise and the associated with it mythological representations. Eschatological images and sacred horror reflect natural disasters, socio-political conflicts and the ever-increasing threat of a nuclear catastrophe. The study of naive art in the philosophical and anthropological perspective helps understand human nature and close interrelation between personal life and lifeworld.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/20887
Other Identifiers: DOI: https://doi.org/10.18524/2410-2601.2018.2(30).146567
УДК 7.01
Appears in Collections:Δόξα / Докса. Збірник наукових праць з філософії та філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
141-145.pdf258.46 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.