Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/20089
Title: В поисках себя: о характерных признаках оперного наследия В. А. Моцарта
Other Titles: У пошуках себе: про характерні ознаки оперної спадщини В. А. Моцарта
In search for self: about characteristic features of W. A. Mozart’ opera heritage
Authors: Левченко, Виктор Леонидович
Левченко, Віктор Леонідович
Levchenko, Viktor L.
Citation: Δοξα/ДОКСА : збірник наукових праць з філософії та філології
Issue Date: 2017
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: идентичность
самопознание
опера
Моцарт
ідентичність
самопізнання
identity
self-knowledge
opera
Mozart
Series/Report no.: ;Вип. 2(28).
Abstract: Показано соответствие между развиваемой в оперном творчестве Моцарта темы идентичности и самопознания с внутренними интенциями жизненного пути самого композитора. Подчеркивается, что, с одной стороны, Моцарт переплавил многообразие форм коллективного в музыкальных традициях в уникальное, связанное с осознанием своего жизненного мира, при этом через имитацию и совершенное владение правилами композиции. С другой стороны, несмотря на огромный массив сочинений, написанных в разнообразных жанрах, именно оперный жанр был особенно близок ему своей игровой природой.
Показана відповідність між розвитком в оперній творчості Моцарта теми ідентичності та самопізнання з внутрішніми інтенціями життєвого шляху самого композитора. Підкреслюється, що, з одного боку, Моцарт переплавив різноманіття форм колективного в музичних традиціях в унікальне, пов’язане з усвідомленням свого життєвого світу, при цьому через імітацію і досконале володіння правилами композиції. З іншого боку, незважаючи на величезний масив творів, написаних в різноманітних жанрах, саме оперний жанр був особливо близький йому своєю ігровою природою.
The correspondence between the themes of identity and self-knowledge developed in Mozart’s operas with the inner intentions of the composer’s life way is demonstrated. It is emphasized that, on the one hand, Mozart rеmelted the variety of forms of the collective in musical traditions into a unique one, connected with the realization of their life world, while imitating and perfect mastery of the rules of composition. On the other hand, despite the huge array of works written in various genres, it was the opera genre that was especially close to it with its play nature. In his opera works Mozart was fully aware of the wealth of his own individuality and was able to fuse it harmoniously with perceived stylistic elements of his epoch. The composer has achieved an amazing harmony between musical and poetic texts for the embodiment of his musical plan. Mozart used various expressive means - rhythm, tonal shades, etc. - to express the characters, experiences, passions and feelings of different characters. All of them in their diversity, the organic nature of the mutual influence of the instrumental and vocal components, the ironic removal of obsolete opera stamps create the effect of meeting with an extraordinary aesthetic integrity. The answer to the question of the nature of the human being is achieved in this integrity of diversity.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/20089
Other Identifiers: УДК 177.7:782
Appears in Collections:Δόξα / Докса. Збірник наукових праць з філософії та філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
173-183.pdf406.2 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.