Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/20083
Title: Пам’ять та забуття у просторі міста
Other Titles: Память и забвение в пространстве города
Memory and oblivion in the space of the city
Authors: Тихомірова, Фарiда Ахнявівна
Тихомирова, Фарида Ахняновна
Tykhomirova, Farida A.
Citation: Δοξα/ДОКСА : збірник наукових праць з філософії та філології
Issue Date: 2017
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: територіальна ідентичність
регіональна ідентичність
локальна ідентичність
міська ідентичність
ребрендинг міста
міський миф
историческая память
коммеморативные практики
забвение
историческая урбанистика
украинский проект «Последний адрес»
historical memory
commemorative practices
oblivion
urban history
the Ukrainian project «The Last Address»
Series/Report no.: ;Вип. 2(28).
Abstract: У статті актуалізуються проблеми міської ідентичності у міждисциплінарних дослідженнях міста, одним з напрямків якого стає увага до певного локального простору та ідентичності. Метою даної статті є спроба розкрити певні аспекти антропології міського простору та ідентичності на прикладі Одеси. Позитивна одеська ідентичність не може асоціюватися виключно з якоюсь однією епохою або одним мифом, символом, з жорсткою національною ідентичностю.
В статье рассматриваются проблемы, связанные с коммеморативними практиками в пространстве города. С историей, прошлым также неразрывно связаны поиски идентичности, а разрушение и утрату идентичности, соответственно, следует связать с забвением. Целью данной статьи является попытка раскрыть некоторые аспекты urban history, соотнесенности памяти и забвения, сравнить два типа обращения к прошлому, к памяти и забвения в попытке ответить на вопрос сегодняшнего дня на примере Одессы.
The article is devoted to the problems related to commemorative practices in the city space. The search for identity is also linked with history and the past, and the destruction and loss of identity, respectively, should be associated with oblivion. City as a complex, open, non-linear system is an ideal object for interdisciplinary researching, including the intellectual context of urban history, i.e. historical urbanistics. Urban history was based on a contextual approach, one of the many variants of the system approach. It proposed the understanding of the city as an element of social ties and cultural specificity (subsystem) of states, societies, civilizations and the system of city has a variety of functions (strategic, economic, organizational, etc.). In Ukraine both urban history and, in general, urban studies and memory-studies are becoming promising integrative areas of researching. The purpose of this article is an attempt to reveal some aspects of historical urbanism, the correlation of memory and oblivion, to compare two types of appeal to the past, to memory and oblivion. All of these proposed on the material of Odessa. The Ukrainian public project «The Last Address» is aimed to create a community of people whose highest values are life and human dignity. It redirects us to the newest practices of overcoming oblivion and preserving the memory of the tragic past on the city space under the slogan «One name, one life, one sign». The project «The Last Address» saves from oblivion the names of ordinary victims of political repressions.
Нідерландський кінорежисер Пауль Верхувен створює кінофільм Total Recall як «текст-письмо», чи «множинний текст» (у межах термінології Ролана Барта), тобто як текст, який відкритий для інтерпретацій. Таким чином йому вдається показати «ерозію реальності», яка відбувається в розумі головного персонажу кінофільму, Дугласа Куейда, зіграного Арнольдом Шварценеґґером. Тут ерозія реальності характеризується як порушення сприйняття реальності через втрату метазнання, тобто знання, яке супроводжує спогади, які складають людську ідентичність, і повідомляє, який спогад реальний, а який – ні.
The study analyzes relations between memory, identity and reality erosion in Paul Verhoeven’s film ‘Total Recall’. Paul Verhoeven intentionally makes his film a text open to the greatest variety of independent interpretations and not restrictive in meaning in order to render reality erosion prima facie within the mind of the film’s main character Douglas Quaid portrayed by Arnold Schwarzenegger. Reality erosion is a transgression of perception of reality by virtue of an elimination of meta-knowledge, i.e. knowledge which supports memories which constitute the core of the identity and tells which memories are true and which ones are not. One of the possible interpretations of film ‘Total Recall’ shows the significance of the memories constituting the core of the identity: thus, the implanted into the mind of the main character of the film memories make him think that he is Douglas Quaid and identify himself as a construction builder, i.e. a member of working class; by-turn this makes the conditions for Douglas Quaid’s empathy to the Martian workers who are discriminated and oppressed and repressed by authoritarian governor of Mars Cohaagen who personify capitalism, and his fight against the governor and his order.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/20083
Other Identifiers: УДК 001:130
УДК 504.121/165.23+347.786/659
Appears in Collections:Δόξα / Докса. Збірник наукових праць з філософії та філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
103-114.pdf277.58 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.