Формування емоційного інтелекту як необхідна складова процесу розвитку soft skills

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
У статті розглядається питання розвитку безперервної освіти, що пов’язано зі змінами викликів зовнішнього середовища. Було вивчено ключові характеристики «м’яких» компетенцій (soft skills), які є невід’ємною частиною сучасної освіти. Виявлено ознаки, вміння, навички та якості соціально-психологічного розвитку людського капіталу як фактора продуктивності праці. Було доведено, що емоційна компетентність, як одна із складових емоційного інтелекту, також входить до переліку навичок, необхідних сучасному керівнику.
В статье рассматривается вопрос развития непрерывного образования, что связано с изменениями вызовов внешней среды. Было изучено ключевые характеристики «мягких» компетенций (soft skills), которые являются неотъемлемой частью современного образования. Выявлены признаки, умения, навыки и качества социально-психологического развития человеческого капитала как фактора производительности труда. Было доказано, что эмоциональная компетентность, как одна из составляющих эмоционального интеллекта, также входит в перечень навыков, необходимых современному руководителю.
At the present stage, issues related to competencies, the transformation of vocational education, professional standards and the preparation of the younger generation for the future are being discussed in the framework of a multitude of discussion areas on education. The need to establish a close relationship between the labor market and vocational education is now becoming a problem in urgent need of theoretical reflection. Researches of the last ten years show convincingly that not only professional competencies, but also additional knowledge and skills, which often are not taught in universities: creativity, responsibility, courtesy and many others are of value not only for employers. These competencies are called soft skills. Every year the role of soft skills in the process of professional development of employees and the development of the company increases, which is noted not only by researchers, but also by the leaders of large companies. The purpose of this article is to study the components of soft skills, finding the relationship between soft skills and emotional intelligence, as well as the impact of the development of these skills on the development of modern education. In modern organizations it is important that the leader be emotionally competent: he could manage his own emotions, recognize the emotions of others and on this basis build interaction, create the basis of a positive emotional atmosphere, be able to extract information from emotional signals of employees, use emotional energy, create the necessary corporate culture, generating in the staff a condition that ensures effective activity.
Опис
Ключові слова
«м’які» навички, освіта, людський капітал, емоційний інтелект, менеджмент, професійні компетенції, інноваційна економіка, безперервна освіта, «мягкие» навыки, образование, человеческий капитал, эмоциональный интеллект, профессиональные компетенции, инновационная экономика, непрерывное образование, soft skills, education, human capital, emotional intelligence, management, professional competencies, innovative economy, continuing education
Бібліографічний опис
Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління = Market economy: modern management theory and practice
DOI
ORCID:
УДК