К вопросу об архетипических прототипах героев фильма Эндрю Никкола “S1mОne”

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
В данной статье предпринята попытка раскрыть интертекстуальный потенциал и соответствующие игровые стратегии, формирующие своеобразие фильма «S1m0ne». В соответствии с заявленной концепцией в ходе анализа был определен ряд ключевых позиций. Выявлены в ткани кинотекста различные интертекстуальные отсылки. Осмыслены факторы виртуальной реальности и симулякричности в природе Симоны. Проанализированы проявления трикстерского и фаустианского начал в герое фильма – Викторе Тарански.
У цій статті зроблено спробу розкрити интертекстуальный потенціал і відповідні ігрові стратегії, що формують своєрідність фільму «S1m0ne». Відповідно до заявленої концепції в ході аналізу були визначені ряд ключових позицій. Виявлені в тканині кінотексту різні интертекстуальные відсилання. Осмислені чинники віртуальної реальності і симулякричности в природі Симони. Проаналізовані прояви трикстерского і фаустианского почав в героєві фільму - Вікторі Тарански.
In this article is made an attempt to realize intertextual potential and the corresponding game strategy forming a literature centrality originality of the movie “S1m0ne” of Andrew Niccol. According to the declared concept has been defined during the analysis a number of key positions. In the film are revealed various intertextual sendings. Have been comprehended a simulacrum in Simone's nature and factors of virtual reality. Manifestations of tricksters and faustian spirit are analysed in the hero of the movie – Victor Taransky. Addressing interpretation of the movie “S1m0ne” (2002) of Andrew Niccol, it should be noted that the intertextuality setting a literature centrality to a movie plot, expands a genre framework and fills the film text with various meanings. Dialogue of cinema with ample opportunities of computer space promotes remoteness from realness, at the same time factual reflects present reception, her mythologization and an originality of existence in this framework of culture. The special role of Victor Taransky as intermediary highlights the tricksters beginning in the hero. In the western culture on an equal basis with trickster there is Faust, at the same time similar and other than him, who symbolizes special type of spirit of the person and culture. During the research identification of the simulacrum and intertextual nature of the heroine allows to digest the fact of a mythologization of attitude of epochal crisis. It is obvious anecdotally of a plot of the movie about love of the uncountable audience for the nonexistent actress that on process passes into a mode of a parable.
Опис
Ключові слова
интертекстуальность, симулякр, виртуальность, трикстер, фаустианский дух, Симона, віртуальність, epochal crisis, intertextuality, simulacrum, virtuality, trickster, faustian spirit, Simone
Бібліографічний опис
Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
DOI
ORCID:
УДК