Стихии огня и воды в романе Антона Понизовского «Принц инкогнито»

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
В статье характеры и логика поступков двух центральных персонажей романа современного писателя Антона Понизовского изучены на основе выявления смыслов огня и воды в произведении. Как и герои, один из которых стремится совершить поджог в психиатрическом отделении больницы, а другой – предотвратить его, и в то же время они абсолютно схожи, поскольку оба – принцы инкогнито, и, скорее всего, судьба обоих закончится в Колываново, так и стихии в романе и контрастны (вода тушит огонь), и тождественны: обе стихии участвуют в космогенезе, с обеими связаны эсхатологические представления.
У центрі уваги автора статті – опублікований у 2017 році роман сучасного російського письменника Антона Понизовського "Принц інкогніто". Для досягнення головної мети – виявлення авторської концепції дійсності, втіленої у творі, вивчено семантику образів води та вогню. Вогонь та вода розглядуються у статті як універсалії, тому що вони складають ментальний простір героя. Крім того, елементи вогонь та вода проектуються на те, що відбувається з героями. Один з них, Гася, намагається вчинити підпал в психіатричній лікарні, а іншій, Дживан, який представляє медичний персонал лікарні, намагається знайти палія та запобігти пожежі. Як герої, які протистоять один одному, елементи води і вогню теж представляють двійкові опозиції, є протилежностями. Вогонь для Гасі – це засіб змінити світ, перевтілити його на казку, засіб виявити свій справжній облік, це елемент гри (вогонь – трикстер), це символ влади, сонця. Гася навіть мріє про смерть у вогнищі як щось яскраве, величне. Для Дживана вогонь – це тільки деструктивний елемент, який погрожує життю. Але й він припускає на позасвідомому рівні ігровий початок вогню. Елемент води присутній у романі А. Понізовського як не тільки шлях героя до справжнього життя (він пливе на військовому кораблі «Цесаревич» до своєї коронації), але й те, що формує міражі, обманює. Героям здається, що вони тонуть в темних і важких водах. Таким чином, обидві елемента пов’язані як з прекрасним, так і смертю. Герої не знаходять шляху до свободи та справжнього світу. Таким чином письменник виражає своє враження від дійсності, як такої, де людина приречена на поразку.
The object of this article – a novel by modern Russian writer Anton Ponizovsky “Prince incognito”, which was published in 2017. The article focuses upon the defining of the specificity of author’s conception. A way of gaining the aim of the article is an analysis of the semantics of the elements of fire and water in the novel. These elements have the key role in several levels of the novel. In intertextual level – their significance sets on the verse by the poet of XVIII century N.A. Lvov, which are repeated in the text several times. Water and Fire are in straggle in this verse. But no one wins. On the plot level “Prince incognito” is a novel about the attempted of arson of a hospital psychiatric unit and its prevention. So these elements have key role on this level too. The richest is the semantics of the elements of fire and water at the level of the images of the main characters of the novel, Gasja (from surname Garsija) and Jivan. For Gasja fire is a trickster, game fire cheers him. Fire for him is the way to free themselves from his clumsy sedentary body and show the world how good he really is. Fire for Gasja is the channel of communication. It's the force that should change the world: destroy the world right and make it impossible, such as fairy tale. Fire for him is a sign of Regal power, grandeur. But such a fire he could not create. The semantics of water is not so rich in the novel, but it is important too. It is water of sea – the way of Gasja to his coronation. But water has more negative semantics nor positive in this novel. This is chlorinated water in the pool, which delivers the suffering to Gasja. This is deep dark water, to which Jivan plunges in his mirage. Both elements in the novel, as the characters of heroes are ambivalent. But neither one is not allowed to win, as none of the heroes achieve the goal. This final reflects the author's pessimistic concept of reality.
Опис
Ключові слова
семантика образа, стихия огня, стихия воды, роман, А. Понизовский, елемент води, елемент вогню, А. Понізовський, the semantics of the image, the element of fire, the element of water, novel, A. Ponizovsky
Бібліографічний опис
Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
DOI
ORCID:
УДК