Детерминирующая роль эмоционального интеллекта в формировании стратегий стресс-преодолевающего поведения у сотрудников таможенных органов

Анотація
В статье представлены результаты эмпирического исследования особенностей стресс-преодолевающего поведения у сотрудников таможенных органов. Рассмотрены современные теоретико-методические принципы изучения формирования копинг-стратегий личности в экстремальных условиях жизнедеятельности и эмоционального интеллекта. Предпринята попытка определить зоны пересечения эмоционального интеллекта и совладающего поведения (копинг-стратегии), и эмпирически подтвердить или опровергнуть связь этих феноменов, имеющих решающее значение для эффективного функционирования личности в экстремальных условиях жизнедеятельности.
У статті представленo результати емпіричного дослідження особливостей стратегій подолання стресу у співробітників митних органів. Розглянуто сучасні теоретичні і методичні принципи вивчення формування копінг-стратегій особистості в екстремальних умовах життєдіяльності та емоційного інтелекту. Зробленo спробy визначити зони перетину емоційного інтелекту і долаючої поведінки (копінг-стратегій), а також емпірично підтвердити або спростувати зв’язок цих феноменів, що мають вирішальне значення для ефективного функціонування особистості в екстремальних умовах життєдіяльності.
The paper presents the results of empirical studies of the stressovercoming behaviour in customs officials. The paper describes modern theoretical and methodological principles of studying the formation of a person’s coping strategies in extreme life conditions and of the emotional intelligence. An attempt was made to define the zone of intersection of emotional intelligence and the coping (coping strategies), and to prove or disprove empirically the connection between these phenomena, which are crucial for a person’s effective functioning in extreme life conditions. The study sample comprised 108 customs officers in the Odessa region, aged from 27 to 59 years, 70 males and 38 females. The results showed that the dominant styles of behaviour among customs officers were: focus on the solution of problems in men and focus on emotions in women. While men rarely avoid problems, preferring to treat a difficult situation as a problem and focus on its solution, women are more prone to «Distraction» from a problem as a way of coping with it. The results showed also that the emotional intelligence is involved consistently in almost the entire process of self-regulation by providing an analysis of the conditions of the activities and by monitoring, evaluation and correction of one’s activities at the stage of achieving the desired goal.
Опис
Ключові слова
копинг-стратегии, совладающее поведение, копинг-поведение, эмоциональный интеллект, эмпатия, эмоциональная осведомлённость, копінг-стратегії, долаюча поведінка, емоційний інтелект, емпатія, емоційна обізнаність, coping strategies, coping behaviour, emotional intelligence, empathy, emotional awareness
Бібліографічний опис
Проблеми сучасної психології
DOI
ORCID:
УДК