Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/17289
Title: Педагогічні студії М. М. Ланге (за матеріалами особового архівного фонду): до 160-річчя від дня народження вченого
Other Titles: Педагогические студии Н. Н. Ланге (на материалах личного архивного фонда): к 160-летию со дня рождения ученого
Pedagogical studies of N. Lange (based on personal archives): to the 160th anniversary of the birthday of the scientist
Authors: Шершун, Тетяна Михайлівна
Шершун, Татьяна Михайловна
Shershun, Tetiana M.
Citation: Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
Issue Date: 2018
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: М. М. Ланге
архівні документи
особовий архівній фонд
історія педагогіки
педагогіка
психологія
методика викладання
дидактика
навчання
виховання
історико-педагогічні дослідження
Н. Н. Ланге
архивные документы
личный архивной фонд
история педагогики
педагогика
психология
методика преподавания
обучение
воспитание
историко-педагогические исследования
N. N. Lange
scientist
pedagogical studies
documents of personal origin
personal archives
fund
history of pedagogy
psychology
teaching methods
didactics
education
historical and pedagogical research
Series/Report no.: Бiблiотекознавство, бiблiографознавство, книгознавство;Т. 23, вип. 1.
Abstract: У статті на основі архівних документів та історіографічних студій здійснено аналіз історико-педагогічної спадщини М. М. Ланге. Визначено основні напрямки науково-теоретичної, педагогічної та громадсько-освітньої діяльності вченого наприкінці ХІХ – початку ХХ ст. Розкрито погляди М. Ланге на проблеми розвитку навчальних закладів різного рівню, змісту освіти та реформування педагогічної системи в цілому.
В статье на основе архивных документов и историографических исследований осуществлен анализ историко-педагогического наследия Н. Н. Ланге. Определены основные направления научно-теоретической, педагогической и общественно-образовательной деятельности ученого в конце XIX – начале ХХ в. Описаны взгляды Н. Ланге на проблемы развития учебных заведений разного уровня, содержание образования и реформирования педагогической системы в целом.
In this article author makes an attempt to reconstruct the portrait of N. Lange (1858-1921) – an eminent psychologist, philosopher, teacher and professor of the Novorossiya University as an educator and lecturer and to specify the features of his pedagogical activities and lecturer’s style. The pedagogical heritage of N. Lange is analysed on the basis of archival documents and historiographic studies. It characterizes him as a scientist who was aware of the importance of the progress of education and science and successfully put it into practice. The main directions of scientific-theoretical, pedagogical and publiceducational activities of the scientist in the late 19th and early 20th century are established. His views on the problems of the development of educational institutions of different levels, the content of education and the reform of the teaching system as a whole are represented. Materials of the personal archives of N. Lange in the Scientific Library of the Odessa I. I. Mechnikov National University display the multifaceted activities and creative path of the eminent scientist, as well as the institutions and organizations he worked at. The documents from Lange archives can be considered as unique sources for studying the life and activities of N. N. Lange making it possible to estimate the impact of his research on the development of national education and science. The contribution made by the scholar to the development of historical and pedagogical science is difficult to overestimate, but it needs further study from the standpoint of the present.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/17289
Other Identifiers: УДК 929Ланге:37:930.25:027.7:378.4(477.74-21)
http://doi.org/10.18524/2304-1447.2018.1(19).130266
Appears in Collections:Бібліотечний Меркурій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
133-145.pdf387.96 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.