Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/1436
Title: Функции кинематографа в период общественных трансформаций
Other Titles: Функції кінематографу у період суспільних трансформацій
The specific nature of cinematography functions during social transition
Authors: Дубицкая, Д. О.
Дубицька, Д. О.
Dubitskaya, D. O.
Citation: Вiсник Одеського нацiонального унiверситету = Вестник Одесского национального университета
Issue Date: 2005
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: функции кино
мифологическое мышление
архетипы
функції кино
міфологічне мислення
архетипи
the functions of cinema
the mythological thinking
archetypes
Series/Report no.: Соціологія і політичні науки; Т. 10, вип. 11
Abstract: Данная статья посвящена исследованию некоторых социальных функций кинематографа и их роли в социальной регуляции трансформирующихся систем. Комплексное использование социологических и психологических теорий позволяет на конкретном примере фильмов “Брат” и “Брат-2” рас- смотреть способы формирования определенной социальной мифологии в период общественных трансформаций. Автор считает, что важнейшей чер- той “массового” кино является использование архетипов коллективного бессознательного.
Ця стаття присвячена дослідженню деяких соціальних функцій кінематографу та їх ролі в соціальній регуляції систем, що трансформуються. Комплексне вико- ристання соціологічних і психологічних теорій дозволяє на прикладі фільмів “Брат” і “Брат 2” розглянути засоби формування певної соціальної міфології у період суспільних трансформацій. Автор вважає, що однією з головних рис “масового” кіно є застосування архетипів колективного несвідомого.
The following article is devoted to cinematography social functions researching and their role in the social regulation of transformating systems. The author consid- ers the movies “Brother” and “Brother 2” as actual examples of the use of integrated sociological and psychological theories that allow seeing the creation ways of certain social mythology during social transformations. In the article is supposed the most important features of “mass” movies are the use archetypes of collective instinctive.
Description: Вiсник Одеського нацiонального унiверситету = Вестник Одесского национального университета/ ОНУ імені І. І. Мечникова. - Одеса : Астропринт, 2005. - Том 10, Вип. 11: Сер. "Соціологія, політологія". – укр. і рос.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/1436
Other Identifiers: УДК 316.74:7
Appears in Collections:Міжнародні та політичні дослідження

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
74-79.pdf101.02 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.