Приём синтаксической игры в рекламном дискурсе Украины
Вантажиться...
Дата
2017
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Цель статьи — рассмотреть приёмы создания языковой игры в рекламном дискурсе на синтаксическом
уровне. Объект исследования — номинационная деятельность в рекламном дискурсе. Предмет исследования — приёмы создания языковой игры на синтаксическом уровне. В статье использованы следующие методы: описательный, количественный, метод компонентного анализа. Результат исследования: названы основные приёмы языковой игры на синтаксическом уровне и подробно рассмотрен приём синтаксического повтора. Определена основная функция использования языковой игры на синтаксическом уровне в рекламном тексте. Выводы . Игра на синтаксическом уровне является яркой составляющей многих рекламных текстов. Чаще всего в рекламном тексте используются следующие синтаксические приёмы языковой игры: парцелляция, предикативная односоставность, повтор, антитеза, неполнота высказывания. Наиболее частотным является повтор, который включает в себя анафору, эпифору, анадиплосис, рамочную конструкцию и полисиндетон. Практическое применение результатов исследования могут способствовать дальнейшему изучению феномена языковой игры в рекламе. Полученные данные могут быть использованы в курсе лингвистического анализа рекламного текста, а также в других курсах, посвящённых рекламе.
Мета статті — розглянути прийоми мовної гри в рекламному дискурсі на синтаксичному рівні. Об’єкт дослідження — номінаційна діяльність в рекламному дискурсі. Предмет дослідження — прийоми мовної гри на синтаксичному рівні. У статті використано наступні методи : описовий, кількісний, метод компонентного аналізу. Ре зультат дослідження: виокремлено основні прийоми мовної гри на синтаксичному рівні, докладно розглянуто прийом синтаксичного повтору. Визначено основну функцію використання мовної гри на синтаксичному рівні в рекламі. Висновки . Гра на синтаксичному рівні є яскравою складовою багатьох рекламних текстів. Найчастіше для створення мовної гри в рекламі застосовано такі прийоми: парцеляцію, предикативну односкладність, повтор, антитезу, неповноту висловлювання. Найчастотнішим є синтаксичний повтор, який має багато різновидів: анафоричний, епіфоричний, анадіплозісний, повтор у рамковій конструкції, полісіндетон. Результати роботи можуть бути застосовані у подальшому вивченні феномену мовної гри в рекламі, використані в курсі лінгвістичного аналізу рекламного тексту, в інших курсах, що спрямовані на вивчення рекламного дискурсу та рекламної справи.
The purpose of article is to consider methods of creation of a language game in an advertizing discourse at the syntactic level. An object of research is nomination activity in advertizing discourse. The subject of research is the methods of creation of a language game at the syntactic level of the language. In the article the following methods are used: descriptive, quantitative, method of the component analysis. Result of the research: the main methods of creation of a language game at the syntactic level are called and reception of syntactic repetition is in detail considered. The main function of use of a language game at the syntactic level in advertizing is defined. Conclusions . A game at the syntactic level is a bright component of many advertizing texts. Most often for creation of a language game the following receptions are involved in advertizing: parceling, one-member sentences, syntactic repetition, antithesis, incomplete sentences. The most frequency is syntactic repetition which includes an anaphora, to an epifor, anadiplosis, a frame design and polisindenton. Practical use of results of the research is that it results promote further studying of a language game in advertizing, could be applied when studying the linguistic analysis of the advertizing text and also can be used in special courses devoted to advertizing.
Мета статті — розглянути прийоми мовної гри в рекламному дискурсі на синтаксичному рівні. Об’єкт дослідження — номінаційна діяльність в рекламному дискурсі. Предмет дослідження — прийоми мовної гри на синтаксичному рівні. У статті використано наступні методи : описовий, кількісний, метод компонентного аналізу. Ре зультат дослідження: виокремлено основні прийоми мовної гри на синтаксичному рівні, докладно розглянуто прийом синтаксичного повтору. Визначено основну функцію використання мовної гри на синтаксичному рівні в рекламі. Висновки . Гра на синтаксичному рівні є яскравою складовою багатьох рекламних текстів. Найчастіше для створення мовної гри в рекламі застосовано такі прийоми: парцеляцію, предикативну односкладність, повтор, антитезу, неповноту висловлювання. Найчастотнішим є синтаксичний повтор, який має багато різновидів: анафоричний, епіфоричний, анадіплозісний, повтор у рамковій конструкції, полісіндетон. Результати роботи можуть бути застосовані у подальшому вивченні феномену мовної гри в рекламі, використані в курсі лінгвістичного аналізу рекламного тексту, в інших курсах, що спрямовані на вивчення рекламного дискурсу та рекламної справи.
The purpose of article is to consider methods of creation of a language game in an advertizing discourse at the syntactic level. An object of research is nomination activity in advertizing discourse. The subject of research is the methods of creation of a language game at the syntactic level of the language. In the article the following methods are used: descriptive, quantitative, method of the component analysis. Result of the research: the main methods of creation of a language game at the syntactic level are called and reception of syntactic repetition is in detail considered. The main function of use of a language game at the syntactic level in advertizing is defined. Conclusions . A game at the syntactic level is a bright component of many advertizing texts. Most often for creation of a language game the following receptions are involved in advertizing: parceling, one-member sentences, syntactic repetition, antithesis, incomplete sentences. The most frequency is syntactic repetition which includes an anaphora, to an epifor, anadiplosis, a frame design and polisindenton. Practical use of results of the research is that it results promote further studying of a language game in advertizing, could be applied when studying the linguistic analysis of the advertizing text and also can be used in special courses devoted to advertizing.
Опис
Ключові слова
языковая игра, рекламный дискурс, повтор, синтаксис, синтаксическая игра, мовна гра, рекламний дискурс, синтаксична гра, language game, advertizing discourse, iteration, syntax, syntactic game
Бібліографічний опис
Мова: Науково-теоретичний часопис з мовознавства