Комунікативно-синтаксичні особливості дитячого мовлення в жанрі інтерв'ю
Вантажиться...
Дата
2017
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Актуальність обраної теми роботи зумовлена загальною спрямованістю мовознавчих досліджень на вивчення взаємозв’язків між усіма рівнями мови, з одного боку, та орієнтованістю сучасної лінгвістики на дослідження мовно-мисленнєвих кореляцій та проблеми онтогенезу мовлення, з іншого. Об’єктом дослідження є мовлення американських дітей дошкільного та молодшого шкільного віку у рамках гумористичного ток-шоу. Предмет дослідження складають синтаксичні, лексичні та інтонаційні особливості дитячого мовлення. У роботі застосовуються загальнонаукові методи дослідження як-то: спостереження, вимірювання, опис, порівняння, перцептивний аналіз, дедукція, неповна індукція, узагальнення, кількісний та якісний аналіз. Мета роботи полягає у виявленні та порівнянні синтаксичних, лексичних та інтонаційних особливостей дитячого мовлення комунікантів-дошкільників та дітей молодшого шкільного віку з акцентуванням на гендерній приналежності респондентів інтерв’ю. У результаті дослідження встановлено відмінності у мовленні дітей різних вікових груп. Зроблено висновок , що на фонетичному рівні такі відмінності полягають в особливостях вимови та інтонаційного оформлення, темпі говоріння і частотності вживання пауз хезитації та їхній довжині. На лексичному рівні виявлено такі особливості: відсутність використання синонімічного ряду в дітей обох вікових категорій, невелика кількість лексичних прийомів, серед яких фігурують повтори, оказіоналізми, метафори і антитези. Аналіз синтаксичної структури показав: чим молодшими є респонденти, тим більшу схильність вони мають до односкладних відповідей, реалізованих у простих реченнях та еліптичних конструкціях. Визначено частотність уживання різних граматичних типів речень. Практичне застосування результатів
дослідження може полягати в покращенні мовних навичок як рідної мови, так і іноземної ще в дитячому віці.
Актуальность выбранной темы обусловлена общей направленностью языковедческих исследований на изучение взаимосвязей между всеми уровнями языка, с одной стороны, и ориентированием современной лингвистики на исследование языково-мыслительных корреляций и проблемы онтогенеза речи, с другой. Объектом исследования является речь американских детей дошкольного и младшего школьного возраста в рамках юмористического ток-шоу. Предмет исследования составляют синтаксические, лексические и интонационные особенности детской речи. В работе применяются такие методы исследования как наблюдение, измерение, описание, сравнение, перцептивный анализ, дедукция, индукция, обобщение, количественный и качественный анализ. Цель данного исследования состоит в выявлении и сравнении синтаксических, лексических и интонационных особенностей детской речи коммуникантов-дошкольников и детей младшего школьного возраста с акцентированием на их гендерной принадлежности. В результате исследования были установлены различия в речи детей разных возрастных групп. И сделаны выводы о том, что на фонетическом уровне данные особенности заключаются в произношении и интонационном оформлении, темпе речи и частоте использования пауз хезитации и их длинны. На лексическом уровне обнаружены такие особенности: неиспользование синонимического ряда у детей обоих возрастных категорий, небольшое количество повторов, окказионализмов, метафор и антитез. Анализ синтаксической структуры высказываний показал: чем младше респонденты, тем большую склонность они имеют к односложным ответам, реализующимся в простых предложениях и эллиптических конструкциях. Установлена частота использования разных грамматических типов предложений, замечено, что речь девочек более развита и сложна в обеих возрастных группах. Результаты могут быть применены в работе по улучшению языковых навыков в области родного и иностранных языков ещё в детском возрасте, а также в изучении процессов становления детского мировоззрения.
The topicality of the research follows from both the generalfocus of modern linguistics on exploring correlations between all levels of language and the growing interest in the problem of ontogenesis in language studies. The object of the present research is the English speech of American children of the preschool and primary school age groups in Jimmy Kimmel’s comic talk show.The subject is its syntactic, lexical and phonetic peculiarities. There were used such methods of scientific research as observation, methods of measurement, comparison, perceptive analysis, deduction, induction, generalization, quantitative and qualitative analysis. The objective of our researchis to define and compare syntactic, lexical and phonetic peculiarities of children’s speech of the preschool and primary school age periods, accentuating their gender differences. The findings consist in identifying the differences in children’s speech within different age and gender groups that lie in the peculiarities of pronunciation and intonation, tempo and usage frequency of hesitation pauses on the level of phonetics. On the lexical level, we have discovered the absence of synonymic rows in the speech of both age categories, scarce use of stylistic devices, among which the most recurrent are repetitions, occasional words, metaphors and antitheses. The analysis of syntactic structure of children’s cues accentuating the interviewees’ gender shows that the younger the respondents are, the more often they tend to built-up answers codified in simple and non-predication structured sentences or elliptical constructions. There has also been defined the usage frequency of different structural and communicative sentence types as employed by children. Therefore, we can say that girls’ speech is better-developed and more complicated within both age-groups. The analysis of sentences according to their communicative types has shown that the communicator’s active or passive speech role depends not only on their individual temper and psychological features but also on their gender. The practical value of the research can consist in improving native and foreign language speech skills at an early age, and in generally granting a better understanding of children’s outlook.
Актуальность выбранной темы обусловлена общей направленностью языковедческих исследований на изучение взаимосвязей между всеми уровнями языка, с одной стороны, и ориентированием современной лингвистики на исследование языково-мыслительных корреляций и проблемы онтогенеза речи, с другой. Объектом исследования является речь американских детей дошкольного и младшего школьного возраста в рамках юмористического ток-шоу. Предмет исследования составляют синтаксические, лексические и интонационные особенности детской речи. В работе применяются такие методы исследования как наблюдение, измерение, описание, сравнение, перцептивный анализ, дедукция, индукция, обобщение, количественный и качественный анализ. Цель данного исследования состоит в выявлении и сравнении синтаксических, лексических и интонационных особенностей детской речи коммуникантов-дошкольников и детей младшего школьного возраста с акцентированием на их гендерной принадлежности. В результате исследования были установлены различия в речи детей разных возрастных групп. И сделаны выводы о том, что на фонетическом уровне данные особенности заключаются в произношении и интонационном оформлении, темпе речи и частоте использования пауз хезитации и их длинны. На лексическом уровне обнаружены такие особенности: неиспользование синонимического ряда у детей обоих возрастных категорий, небольшое количество повторов, окказионализмов, метафор и антитез. Анализ синтаксической структуры высказываний показал: чем младше респонденты, тем большую склонность они имеют к односложным ответам, реализующимся в простых предложениях и эллиптических конструкциях. Установлена частота использования разных грамматических типов предложений, замечено, что речь девочек более развита и сложна в обеих возрастных группах. Результаты могут быть применены в работе по улучшению языковых навыков в области родного и иностранных языков ещё в детском возрасте, а также в изучении процессов становления детского мировоззрения.
The topicality of the research follows from both the generalfocus of modern linguistics on exploring correlations between all levels of language and the growing interest in the problem of ontogenesis in language studies. The object of the present research is the English speech of American children of the preschool and primary school age groups in Jimmy Kimmel’s comic talk show.The subject is its syntactic, lexical and phonetic peculiarities. There were used such methods of scientific research as observation, methods of measurement, comparison, perceptive analysis, deduction, induction, generalization, quantitative and qualitative analysis. The objective of our researchis to define and compare syntactic, lexical and phonetic peculiarities of children’s speech of the preschool and primary school age periods, accentuating their gender differences. The findings consist in identifying the differences in children’s speech within different age and gender groups that lie in the peculiarities of pronunciation and intonation, tempo and usage frequency of hesitation pauses on the level of phonetics. On the lexical level, we have discovered the absence of synonymic rows in the speech of both age categories, scarce use of stylistic devices, among which the most recurrent are repetitions, occasional words, metaphors and antitheses. The analysis of syntactic structure of children’s cues accentuating the interviewees’ gender shows that the younger the respondents are, the more often they tend to built-up answers codified in simple and non-predication structured sentences or elliptical constructions. There has also been defined the usage frequency of different structural and communicative sentence types as employed by children. Therefore, we can say that girls’ speech is better-developed and more complicated within both age-groups. The analysis of sentences according to their communicative types has shown that the communicator’s active or passive speech role depends not only on their individual temper and psychological features but also on their gender. The practical value of the research can consist in improving native and foreign language speech skills at an early age, and in generally granting a better understanding of children’s outlook.
Опис
Ключові слова
онтолінгвістика, жанр інтерв’ю, синтаксичні особливості дитячого мовлення, лексичні особливості дитячого мовлення, фонетичні особливості дитячого мовлення, фонетичні особливості дитячого мовлення, гендер, онтолингвистика, жанр интервью, синтаксические особенности детской речи, developmental linguistics, genre of interview, syntactic peculiarities of children’s speech, gender
Бібліографічний опис
Мова: Науково-теоретичний часопис з мовознавства