Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/12500
Title: Методологічні підходи щодо формування туристського образу регіону
Other Titles: Методологические подходы к формированию туристского образа региона
Methodological approaches to the formation of the tourist image of the region
Authors: Коломієць, Катерина Володимирівна
Яворська, Вікторія Володимирівна
Сич, Віталій Андрійович
Коломиец, Екатерина Владимировна
Яворская, Виктория Владимировна
Сыч, Виталий Андреевич
Kolomiiets, Kateryna V.
Yavorska, Viktoriia V.
Sych, Vitalii A.
Citation: Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
Issue Date: 2017
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: туристський образ регіону
туристична дестинація
маркетинговий підхід
туристський регіон
Українське Причорномор’я
туристский образ региона
туристическая дестинация
маркетинговый подход
туристский регион
Украинское Причерноморье
tourist image of the region
tourist destination
marketing approach
tourist region
the Ukrainian Black Sea region
Series/Report no.: Географічні та геологічні науки;Т. 22, вип. 2(31).
Abstract: У статті розглянуті такі ключові поняття як туристський образ території, туристський імідж, брендинг території. З’ясовано відміни між географічним та маркетинговим методологічними підходами до формування туристського образу території. Визначені чинники, які впливають на формування туристського образу регіону, серед яких виділяються як об’єктивно існуючі природні, культурні, інфраструктурні ресурси, так і суб’єктивні, що залежать від індивідуального сприйняття людиною туристської дестинації. Туристський образ території складається на основі одного чи декількох просторових ядер, функцію яких, як правило, виконують туристичні центри різної спеціалізації. На основі проведеного аналізу визначено чинники формування туристського образу регіону Українського Причорномор’я.
В статье рассмотрены такие ключевые понятия как туристский образ территории, туристский имидж, брендинг территории. Выяснены различия между географическим и маркетинговым методологическими подходами к формированию туристского образа территории. Определены факторы, влияющие на формирование туристского образа региона, среди которых выделяются как объективно существующие природные, культурные, инфраструктурные ресурсы, так и субъективные, зависящие от индивидуального восприятия человеком туристской дестинации. Туристский образ территории формируется на основе одного или нескольких пространственных ядер, функцию которых, как правило, выполняют туристические центры различной специализации. На основе проведенного анализа определены факторы формирования туристского образа региона Украинского Причерноморья.
Problem Statement and Purpose Tourist images of countries, regions and cities largely determine their attractiveness, generate a desire to visit them, eventually affect the geography of tourist flows. Therefore, it is so important to use the various scientific approaches to purposefully form the tourist image of the territory and promote it through marketing among the population – potential tourists. The purpose of the study is to compare the methodological approaches to the formation of the tourist image and to determine the factors that influence its formation. Data & Methods The methodological basis of this study is the work of geographers and researchers – experts in regional marketing and tourism management. In the article, the following research methods are used as analysis and synthesis, logical approach, definition, description, interpretation, comparative-geographical, statistical. The selected set of methods is the most optimal in determining the image-forming factors. The information base of the study was compiled by the State Statistics Service of Ukraine. Results. The article considers such key concepts as tourist’s representation of the territory, tourist’s image, branding of the territory. The discrepancies between geographic and marketing methodological approaches to the formation of the tourist’s image of the territory are revealed that for a geographic approach, complexity is typical, unlike marketing, which focuses mainly on the availability of natural resource potential and consumers. The factors that influence the formation of the tourist’s image of the region are divided on two groups – objectively existing such as natural, cultural, infrastructural resources, and subjective factors, depending on the individual perception of the tourist destination. The tourist image of the territory consists on the basis of one or more spatial nuclei, the function of which, as a rule, is carried out by tourist centers of different specialization. On the basis of the analysis, the factors of formation of the tourist image of the Ukrainian Black Sea tourist region are determined.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/12500
Other Identifiers: УДК 911.3:911.6
Appears in Collections:Вісник Одеського національного університету. Географічні та геологічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
90-103.pdf373.45 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.