Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/11869
Title: Композиційна та смислова роль монологічного мовлення у творах В. Стефаника
Other Titles: Композиционная и смысловая роль монологической речи в произведениях В. Стефаника
Compositional and semantic role monologue speech in the short story of V. Stefanik
Authors: Казанова, Ольга Валеріївна
Казанова, Ольга Валерьевна
Kazanova, Olha V.
Citation: Проблеми сучасного літературознавства = The problems of contemporary literary studies
Issue Date: 2017
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: жанр
структура
наративні форми
композиція
монолог
нарративные формы
композиция
genre
structure
narrative forms
composition
monologue speech
Series/Report no.: ;Вип. 24.
Abstract: У статті досліджено жанрово-стильові особливості монологічного мовлення у малій прозі В. Стефаника. Пряме мовлення героїв стає своєрідним засобом авторського психологізму. В. Стефаник прагне не «розповісти» про події, не виявити їх авторську оцінку та розуміння, а «показати» внутрішні переживання персонажів, сконцентрувати увагу читача на більш драматичних, емоційних життєвих ситуаціях. Особливо це відчувається у монологах образків-сценок письменника, які часто відтворюються у формі внутрішньої діалогічної комунікації із уявним співрозмовником. У таких мовленнєвих конструкціях визначальним стає використання драматичного прийому «сцени на сцені». Отже, новаторство жанрових модифікацій малої прози В. Стефаника виявляється у видозміні сюжетно-композиційних, наративних властивостей творів, засобів характеротворення та зображення образів персонажів, пов’язаних з процесами синтезування епічних та драматичних ознак у поетиці творів письменника.
В статье исследованы жанрово-стилевые особенности монологической речи в прозе В. Стефаника. Прямая речь героев становится своеобразным средством авторского психологизма. В. Стефаник старается не «рассказать» о событиях, а «показать» внутренние переживания персонажей, сконцентрировать внимание читателя на более драматических, эмоциональных жизненных ситуациях. Особенно это проявляется в монологах картинок-сценок писателя, которые часто воспроизводятся в форме внутренней диалогической коммуникации с несуществующим собеседником. В таких речевых конструкциях определяющим становится использование драматического приема «сцены на сцене». Таким образом, новаторство жанровых модификаций малой прозы В. Стефаника оказывается в видоизменении сюжетно-композиционных, нарративных форм, приемов описания характеров и изображения образов персонажей, связанных с процессами синтеза эпических и драматических элементов в поэтике произведений писателя.
In the article the genre and style features short stories monologue speech of V.Stefanik. The creative works of writer observed certain patterns transition period - generic and genre syncretism began. On the one hand, this was due to the feature of the worldview of the author, his aesthetic worldview, experience objectivity. On the other - reflects the desire to reproduce writer social problems and contradictions of life in a new way - not through the prism of Ethnography and pobutopysannya, and a direct show existential situations, experiences Heroes certain circumstances episodes that reflected in their speech communication. Under proven that means dramatic events are playing in their objectification through speech characters, no narrative elements directly disclosure character actors locality timespace have shaped the genre and change the appearance of the synthetic type as scapular-scene. Events are sent directly life characters. The descriptive elements of narrative almost leveled.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/11869
Other Identifiers: УДК 821.161.2-1Стефаник
Appears in Collections:Проблеми сучасного літературознавства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
70-77.pdf143.02 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.