Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/11179
Title: Соціально-філософський аналіз бренду одягу: український контекст
Other Titles: Social and philosophical analysis of brand clothes : the Ukrainian context
Социально-философский анализ бренда одежды: украинский контекст
Authors: Скалацька, Олена Віталіївна
Skalatska, Olena V.
Скалацкая, Елена Витальевна
Citation: Грані
Issue Date: 2016
Keywords: бренд одягу
дизайнер
перформативний підхід
мода
сезонний показ модної колекції
brand clothes
designer
performative approach
fashion
seasonal show of fashion collection
бренд одежды
перформативный подход
сезонный показ модной коллекции
Series/Report no.: ;№ 7 (135).
Abstract: Мета статті полягає у розгляді перспектив соціально-філософського аналізу продукту (одягу) модного бренду. Встановлено низку питань, що виникають при соціально-філософському аналізі бренду одягу, його модних показів (категоріальний апарат, тематична спрямованість, формат подачі та інші). Виявлено, що концепт «бренд» містить економічну складову та нематеріальні активи (гудвіл); творчість дизайнера підпо- рядковується потребам ринку і інтересам споживачів. З’ясовано, що методологією соціально-філософського дослідження модного показу може виступити перформативний підхід К. Вульфа. Обґрунтовано визначення моди як перформативного простору, в якому відбувається інсценування ідей дизайнера. Розглянуто тема- тичну спрямованість бренду одягу та формату його репрезентації на сезонному модному показі на прикла- ді українського бренду Domanoff. Обґрунтовано, що для комплексного соціально-соціально-філософського аналізу модного бренду необхідна наявність: прес-релізу (опис), інтерв’ю дизайнера (розкриття початкових ідей, зв’язок з соціальністю), фото- та відеоматеріалів (аналіз семантики одягу, перформативності). Соціаль- но-філософський аналіз бренду одягу збагачує теоретичну базу аналізу простору моди та дозволяє розкрити нові перспективи дослідження даного питання.
The purpose of the article is to consider the prospects of social and philosophical analysis of the product (clothes) of fashion brand. In social and philosophical analysis of brand clothes, its fashion shows there is a range of discursive questions: the use and the definition of the concepts «designer» and «brand»; thematic focus of the brand (fabrics, colors, prints, shapes) its semantics; format of representation of fashion collection in dependence; and a number of other structural elements. In the analysis of fashion trends or seasonal collections the concepts designer or brand are used. The concept «brand» contains an economic component, certain calculations, and intangible assets (goodwill); design work is subject to market needs and the interests of consumers (for analysis of the individual designer the biographical method is used). Theoretical analysis of fashion cannot be made apart from empirical material. A performative approach of K. Wolfe can be the methodology of the social and philosophical research of fashion show. The advantages of this method of the research are to determine fashion as performative space, staging ideas of the designer in the fashion show and making clothes. Implementation of performative approach allowed considering thematic focus of the brand of clothes and format of its representation in seasonal fashion shows on the example of Ukrainian brand «Domanoff». Social and philosophical analysis of brand clothes can be divided into the following main components, excluding aesthetic and economic aspects: the use of the concepts designer and brand (a set of aesthetic, economic, social and subjective components and design`s view); review of the semantics of clothes and staging (by providing clothes) in the form of seasonal fashion shows of collections. For complex social and socio-philosophical analysis of fashion brand it necessary to have: the press release (description), designer`s interview (disclosure of early ideas, connection with sociality), photo (analysis of the semantics of clothes (color, shape, fabrics) and materialization of designer`s ideas), video (expand functions of photographs by performativity and latent sense). Social and philosophical analysis of brand clothes contributes to enrich the theoretical framework of analysis of space fashion and to reveal new perspectives for the research of this issue.
Цель статьи заключается в рассмотрении перспектив социально-философского анализа продукта (одежды) модного бренда. Рассмотрены вопросы, возникающие при социально-философском анализе бренда одежды, его модных показов (категориальный аппарат, тематическая направленность, формат подачи и другие). Выявлено, что концепт «бренд» содержит экономическую составляющую, творче- ство дизайнера подчиняется потребностям рынка и интересам потребителей. Выяснено, что методоло- гией социально-философского исследования модного показа может выступить перформативный подход К. Вульфа. Обосновано определение моды как перформативного пространства, в котором происходит инсценировка идей дизайнера. Рассмотрена тематическая направленность бренда одежды и формат ее репрезентации на сезонном модном показе на примере украинского бренда Domanoff. Обосновано, что для комплексного социально-социально-философского анализа модного бренда необходимо наличие: пресс-релиза (описание), интервью дизайнера (раскрытие первоначальных идей, связь с социальнос- тью), фото- и видеоматериалов (анализ семантики одежды, перформативности). Социально-философ- ский анализ бренда одежды обогащает теоретическую базу исследования пространства моды и позволяет раскрыть новые перспективы исследования данного вопроса.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/11179
Appears in Collections:Статті та доповіді ФЖРВС

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
соціально-філософський аналіз.pdf146.86 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.