Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/10956
Title: Американский пин-ап 1940-х годов с точки зрения семиологии Ролана Барта
Other Titles: Американський пін-ап 1940-х років із погляду семіології Ролана Барта
The American pin-up of 1940s from the point of view of Roland Barthes semiology
Authors: Райхерт, Константин Вильгельмович
Райхерт, Костянтин Вільгельмович
Rayhert, Konstantin V.
Citation: Актуальні проблеми філософії та соціології
Issue Date: 2016
Keywords: семиотика
семиология
пин-ап
миф
иконический знак
семіотика
семіологія
пін-ап
міф
іконічний знак
semiotics
semiology
pin-up
myth
iconic sign
Series/Report no.: ;Вип. 11.
Abstract: С помощью семиотического метода Ролана Барта можно выделить семиологическое измерение американского пин-ап 1940-х годов. Это измерение может быть выделено на двух уровнях: денотативном и коннотативном. Денотативный уровень пин-ап представляет собой эстетику изображения pin-up girls. Коннотативный уровень пин-ап зависит от того, кто является потребителем пин-ап. Если речь идёт о мужчинах, то для них pin-up girls предстают как товаризованный объект сексуальных фантазий, задачей которого является удовлетворение сексуальных желаний гетеросексуальных мужчин. Если речь идёт о женщинах, то для них образ pin-up girls служит феминистическим мифом, призванным десексуализировать образ женщины в обществе и таким образом позволить женщине занимать подобающее место в обществе не по критерию публичной сексуальности, а по каким-то иным критериям, то есть позволить женщине быть наравне с мужчиной в обществе.
За допомогою семіотичного методу Ролана Барта можна виокремити семіологічний вимір американського пін-ап 1940-х років. Цей вимір може бути виділений на двох рівнях: денотативному й конотативному. Денотативний рівень пін-ап є естетикою зображення pin-up girls. Конотативний рівень пін-ап залежить від того, хто є споживачем пін-ап. Якщо мова йде про чоловіка, то для нього образ pin-up girls є товаризованим об’єктом сексуальних фантазій, призначенням якого є задовольняння сексуальних бажань гетеросексуальних чоловіків. Якщо мова йде про жінок, то для них образ pin-up girls слугує феміністичним міфом, який покликаний десексуалізувати образ жінки в суспільстві й так дати жінці змогу посідати належне місце в суспільстві не за критерієм публічної сексуальності, а за якимось іншими критеріями, тобто дати жінці змогу бути нарівні з чоловіком у суспільстві.
By means of the Roland Barthes semiotic method the semiological dimension of the American pin-up of 1940s can be distinguished. The dimension can be distinguished at two levels: denotative and connotative. The detonative level of pin-up is aesthetics of pin-up girls’ images. The connotative level of pinup depends on the sex / gender of the viewer that is a consumer of pin-up images. If the viewer is a male consumer of pin-up images, pin-up girls’ images are the representations of heterosexual males’ sexual fantasies as the commodity which the applicative is a satisfaction of sexual desires. If the viewer is a female consumer of pin-up images, pin-up girls’ images are a feministic myth which objective is to make the desexualization of the image of woman in the society and in that way to allow woman to take her proper place in the society not according to public sexuality criterion but to other ones, that is to allow woman to be equal to man in the society.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/10956
Appears in Collections:Статті та доповіді ФІФ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aprfc_2016_11_26.pdf72.32 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.