Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/10831
Title: Вербалізація субконцепту PRODIGY в англомовних біографіях Вольфганга Амадея Моцарта
Other Titles: Вербализация субконцепта PRODIGY в англоязычных биографиях Вольфганга Амадея Моцарта
Verbalization of the subconcept PRODIGY in the English biographies of Wolfgang Amadeus Mozart
Authors: Строченко, Леся Василівна
Строченко, Леся Васильевна
Strochenko, Lesia V.
Citation: Записки з романо-германської філології = Writings in Romance-Germanic Philology
Issue Date: 2017
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: вербалізація
концепт
субконцепт
концептуальна ознака
геній
вербализация
концептуальный признак
гений
verbalization
concept
subconcept
conceptual feature
genius
Series/Report no.: ;Вип. 1(38).
Abstract: Стаття присвячена дослідженню особливостей вербалізації концепту GENIUS в англійській мові та мовленні, а саме – його структурної частини – субконцепту PRODIGY. В роботі наведено основні аспекти дослідження феномену геніальності у філософії та психології; проаналізовано дефініції лексичних одиниць genius та prodigy в англомовних словниках; виокремлено концептуальні ознаки досліджуваного концепту у науково-популярних біографіях Вольфганга Амадея Моцарта.
Статья посвящена исследованию особенностей вербализации концепта GENIUS в английском языке и речи, а именно – его структурной части – субконцепта PRODIGY. В работе указаны основные аспекты исследования феномена гениальности в философии и психологии; проанализированы дефиниции лексических единиц genius и prodigy в англоязычных словарях; выделены концептуальные признаки исследуемого концепта в научно-популярных биографиях Вольфганга Амадея Моцарта.
The article is dedicated to the investigation of the peculiarities of verbalization of the concept GENIUS in the English language and speech, namely its structural part – subconcept PRODIGY. The research presents main aspects of the study of the phenomenon of genius in philosophy and psychology; analyzes definitions of the lexical units “genius” and “prodigy” in the English dictionaries; singles out conceptual features of the analyzed concept in the popular-science biographies of Wolfgang Amadeus Mozart. The following conceptual features of PRODIGY have been singled out on the basis of dictionary definitions: young age; intellectual power, talent, extraordinary / superior. The following conceptual features of the subconcept PRODIGY have been singled out on the basis of popular-science biographies of Wolfgang Amadeus Mozart: young age, extraordinary talent and creative power.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/10831
Appears in Collections:Записки з романо-германської філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
16.pdf297.35 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.