Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/10829
Title: Авторский ракурс музыкальной эротики в стихотворении Полины Барсковой «Отражение»
Other Titles: Авторський ракурс музичної еротики у вірші Поліни Барськової «Відображення»
Authorial foreshortening of the musical sensuality in Polina Barskova’s poem «Reflection»
Authors: Фокина, Светлана Александровна
Фокіна, Світлана Олександрівна
Fokina, Svitlana O.
Citation: Проблеми сучасного літературознавства = The problems of contemporary literary studies
Issue Date: 2016
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: музыкальная эротика
интимность
авторские коды
отражение
П. Барскова
музична еротика
інтимність
авторські коди
відображення
musical erotica
intimacy
authorial codes
reflection
P. Barskova
Series/Report no.: ;Вип. 23.
Abstract: В статье представлено прочтение смыслопорождающего потенциала «музыкальной эротики» в стихотворении «Отражение» современной русскоязычной поэтессы Полины Барсковой. В лирическом сюжете выявлена авторская точка зрения на соотношение тем интимности и музыкальности. Проанализированы трансформации эротических кодов авторским сознанием поэтессы в соответствии с актуализацией музыкальности. Осмыслен авторский взгляд на мир в тексте «Отражения». В поле исследования вошли такие показатели авторского мира поэтессы, как авторские коды, эротические коннотации, музыкальная символика, семиотизация страстей.
У статті дається зразок прочитання смислопороджуючого потенціалу «музично ї еротики» у вірші «Відображення» сучасної російськомовної поетеси Поліни Барськової. В ліричному сюжеті виявлена авторська точка зору на співвідношення тем інтимності та музичності. Проаналізовано трансформації еротичних кодів авторською свідомістю поетеси відповідно до актуалізації музичності. Осмислено авторський погляд на світ у тексті «Відображення». До поля дослідження увійшли такі показники авторського світу поетеси, як авторські коди, еротичні коннотації, музична символіка, семіотизація пристрастей.
In article is presented the reading of sense-generation’s potential of «musical erotica» in the poem of the modern Russian-speaking poetess Polina Barskova «Reflection». In a lyrical plot is revealed the authorial point of view on correlation of themes of intimacy and musicality. Transformations of erotic codes are analysed in accordance with actualization of musicality by authorial consciousness of the poetess. The study is comprehended the author’s view of the world in the text of «Reflection». In the field of a research such have entered indicators of the author’s world of the poetess as authorial codes, erotic connotations, musical symbolics, a semiotization of passions. The problem of an authorial foreshortening is not only actual, but also is perspective for a research. The authorial foreshortening is model of a view of the world through a prism of an originality of consciousness of the poet in the context of searches of modern literary criticism. The purpose of this article is to comprehend polyphonic unity of erotic and musical connotations in correlation with the author’s point of view on material of the poem «Reflection » of Polina Barskova. The subject of «musical erotica» is attractive to Polina Barskava by the semantic potential allowing to create a special authorial foreshortening in expansion of a lyrical plot and in a view of the world. In respect of prospect of a further research it is represented interesting to continue studying of manifestations of «musical erotica» on material of modern lyrics.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/10829
Appears in Collections:Проблеми сучасного літературознавства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lz23_p185-190.pdf108.44 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.