Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/10540
Title: Семантичні пріоритети морфологічних категорій у соціальній рекламі
Other Titles: Семантические приоритеты морфологических кате горий в социальной рекламе
Semanntic priorities of morphological categories in public service announcements
Authors: Славінська, Марина Сергіївна
Славинськая, Марина Сергеевна
Slavinska, Maryna S.
Citation: Слов’янський збірник
Issue Date: 2014
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: соціальна реклама
ключові слова
семантика
частини мови
вплив
социальная реклама
ключевые слова
части речи
влияние
public service announcements
key words
semantics
part of speech
influence
Series/Report no.: ;Вип. 18.
Abstract: В статті проаналізовано ключові слова соціальної реклами з огляду на специфіку реалізації їхньої семантики на частиномовному рівні. Семантика ключових слів найбільше привертає увагу реципієнта рекламного тексту і запам’ятовується, а їхні лексико-семантичні особливості визначають успішне функціонування та дієвість рекламних звернень, морфологічний же аспект поглибить наявні дослідження, оскільки цей рівень виявляє узагальнені, наскрізні характеристики, бо семантика морфологічна абстрактніша, глибинніша за семантику лексичну, що в цілому визначає впливову активність таких одиниць.
В статье проанализированы ключевые слова социальной рекламы с учётом специфики реализации их семантики на уровне частей речи. Семантика ключевых слов привлекает наибольшее внимание реципиента рекламного текста и запоминается, а их лексико-семантические особенности определяют успешное функционирование и продуктивность рекламних обращений, морфологический же аспект углубит имеющиеся исследования, поскольку этот уровень определяет обобщенные характеристики, так как семантика морфологическая более абстрактна, чем семантика лексическая, что в целом определяет влиятельную активность таких единиц.
Our research is about semantic priorities of morphological categories in public service announcements. This article is dedicated to the lexico-semantic peculiarities of the public service announcement (PSA) keywords owing to specific features of their semantics on the contend-word level. Up till now the question of the PSA study have been raised only by a few authors (O. Aronson, V. Buhrym, E. Volkova, I. Holota, O. Hrubin, O. Kurban, S. Selyverstova), but the use of its keywords has not been given proper attention to despite the fact that thanks to them one can attain deeper and brighter comprehension of the PSA gist, regardless of the fact that they bear its main idea, maximize the reception activity of targeted audience, make a powerful influential effect. The subject is lexico-semantic and contend-word peculiarities of key words in public service announcements. We have used general and special methods of research to reach the purpose. The general methods are observation, description, quantitative method of calculation and inductive generalization. The main method is the component analysis, which is used to show the semantic value of key words. The analysis of the selected material (62 keywords) is based on using both general and special methods (general sampling, observation, descriptive method, inductive generalization, amount and component analysis), and gives us the possibility to draw the following conclusions: 1) the dominant keywords are primarily verbs belonging to the ban semantics, they are of a clear imperative character and create a dynamic picture messages of the „push” signal to people to undertake certain actio ns; 2) the vocabulary based on the adjectives is mainly used to describe physical and physiological characteristics of a person, to stick to panhuman values thus creating a bright emotional halo of a message; 3) the noun vocabulary is used to directly nominate facts, events, phenomena;4) the least activity was in the use of the adverbial vocabulary which generally identifies the semantics of danger or threat. Further study of the keywords can enable creating an effective simulation of PSA texts which are a semantic nexus, a psycho-emotional core of any advert announcement.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/10540
Appears in Collections:Слов’янський збірник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
419-428.pdf332.23 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.