Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/10530
Title: Видозміна фразеологічних одиниць у газетних заголовках як компонент комунікативного впливу
Other Titles: Видоизменения фразеологических единиц как компонент коммуникативного влияния
Modification of phraseological units as a component of the communicative influence
Authors: Лакомська, Інна Валеріївна
Лакомская, Инна Валерьевна
Lakomska, Inna V.
Citation: Слов’янський збірник
Issue Date: 2014
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: фразеологічні одиниці
газетний заголовок
трансформація
вплив
фразеологические единицы
газетный заголовок
трансформация
воздействие
phraseological units
newspaper headline
transformation
impact
Series/Report no.: ;Вип. 18.
Abstract: Статтю присвячено аналізу трансформацій фразеологічних одиниць у газетних заголовках. Видозміни визначено у межах власне фразеологізмів, прислів’їв, приказок і крилатих висловів. Зʼясовано, що трансформація таких одиниць супроводжується заміною, усіченням або додаванням елементів у структуру виразу, що порушує стандарт, деавтоматизує сприйняття заголовка та оптимізує виражальну енергетику повідомлення. Також висвітлено впливовий потенціал видозмінених фразеологізмів як прийому мовної гри, що максимально активізує увагу читача та швидко запам’ятовується.
Предметом статьи является анализ трансформированных фразеологических единиц в составе газетных заголовков. Видоизменения выявлены на примере собственно фразеологизмов, пословиц, поговорок и крылатых слов. Выяснено, что трансформация устойчивых выражений сопровождается заменой, усечением или добавлением элементов, что, в свою очередь, нарушает стандарт, деавтоматизирует восприятие заголовка и оптимизирует эмоциональную энергетику сообщения. Также определен потенциал воздействия видоизмененных фразеологизмов как приема языковой игры, максимально привлекающего внимание читателя и быстро запоминающегося.
The subject of this article is powerful features of transformed idioms in newspaper headlines. The objective is the analysis of suggestive potential of such titles and identification of options of transformed idioms in newspaper headlines. Such methods as structural (including methods of distributive analysis) and quantitative were used in our study. The method of Milton model identification of neurolinguistic programming made it possible to clarify certain influential potential of transformed phraseological units. It was shown that the transformation was accompanied by the replacement of phraseology, truncation or addition of phraseology elements, proverbs, sayings cruise. We also defined the influential potential of modified phraseological units as a method of language game. The author attracts the most attention of the reader in this way. The results of the study will provide an opportunity to deepen the information about the effectiveness of newspaper reports, which optimize the influence resources of the national media.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/10530
Appears in Collections:Слов’янський збірник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
352-359.pdf342.67 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.