Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/10343
Title: | Супрематизм Малевича как последняя стадия искусства |
Authors: | Норенков, Александр Олегович |
Citation: | Полілог: збірник статей молодих науковців з історії, філософії, культурології |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Одеський національний університет імені І. І. Мечникова |
metadata.dc.contributor.advisor: | Петриковская, Елена Сергеевна Петриківська, Олена Сергіївна Petrykivska, Olena S. |
Keywords: | супрематизм Малевич квадрат геометрические фигуры искусство геометричні фігури мистецтво Suprematism Malevich square geometric shapes art |
Series/Report no.: | ;Вип. 2. |
Abstract: | Статья посвящена анализу супрематизма как явления в современном искусстве. Являясь
разновидностью абстракционизма, супрематизм выражается в комбинациях разноцветных плоскостей простейших
геометрических очертаний. Сочетание разноцветных и разновеликих геометрических фигур образует пронизанные
внутренним движением уравновешенные асимметричные супрематические композиции. Автор говорит о том, что
на начальном этапе этот термин, восходивший к латинскому корню suprem, означал доминирование, превосходство
цвета над всеми остальными свойствами живописи. В беспредметных полотнах краска, по мысли К.С. Малевича,
была впервые освобождена от подсобной роли, от служения другим целям, – супрематические картины стали
первым шагом «чистого творчества», то есть акта, уравнивавшего творческую силу человека и Природы. Стаття присвячена аналізу супрематизму як явища у сучасному мистецтві. Будучи різновидом абстракціонізму, супрематизм виражається в комбінаціях різнокольорових площин найпростіших геометричних обрисів. Поєднання різнобарвних та разновеликих геометричних фігур утворює пронизані внутрішнім рухом врівноважені асиметричні супрематичні композиції. Автор говорить про те, що на початковому етапі цей термін, який восходить до латинського кореня suprem, означав домінування, перевагу кольору над усіма іншими властивостями живопису. У безпредметних полотнах фарба, на думку К.С. Малевича, була звільнена від підсобної ролі – супрематичні картини стали першим кроком «чистої творчості», тобто актом, який зрівнює творчу силу людини і Природи. This article analyzes the phenomenon of Suprematism in contemporary art. As a kind of abstraction, Suprematism is expressed in combinations of colored planes of simple geometric shapes. The combination of multi-colored and different-sized geometric shapes forms imbued with internal movement balanced asymmetrical Suprematist compositions. The author says that at the initial stage, this term comes from the Latin root “supreme” which means dominance, superiority over the rest of the color properties of painting. In the non-objective paintings paint, according to K.S. Malevich, was first released from auxiliary roles, from serving other purposes – Suprematist paintings became the first step of “pure art”, that is an act which balances the creative powers of a man and Nature. |
URI: | http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/10343 |
Appears in Collections: | Полілог |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
140-143.pdf | 396.83 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.