Компаративістські дослідження релігії
Постійне посилання зібрання
Галузь і проблематика: в збірці статей та рефератів, що присвячені деяким соціальним проблемам сучасного релігієзнавства містяться матеріали, які підготували учасники дослідницького проекту науково-дослідного центру «Компаративістські дослідження релігії» філософського факультету Одеського національного університету ім. І.І. Мечникова.
Переглянути
Перегляд Компаративістські дослідження релігії за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 32
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Адаптивні можливості філософії в соціалізації людини в сучасному світі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Рибакова, К. М.Суспільство є цілісним соціально-культурним організмом, у якому різні види діяльності людей - матеріальної і духовної - забезпечують відтворення і розвиток кожного його елемента та зв’язків між ними в історичному процесі. Системоутворюючим фактором різноманітних соціальних феноменів виступають граничні засади філософії, які представлені світоглядними універсаліями або категоріями. У своєму взаємозв’язі^ вони формують цілісний узагальнений образ людського світу. Світоглядні універсали — це категорії, які акумулюють історично накопичений суспільний досвід. Саме через них людина переживає, осмислює та оцінює світ і своє місце в ньому. Вони допомагають людям структурувати і систематизувати свій власний та суспільний досвід. До таких універсалій відносяться категорії «людина», «суспільство», «свідомість», «знання», «добро», «зло», «віра», «надія», «обов’язок», «честь», «гідність», «совість», «свобода», «краса» та інші, які пронизують усі сфери суспільного житгя.Документ Акселерація як конвергентний процес в сучасному релігійному житті(2014) Мартинюк, Едуард Іванович; Никитченко, Олена Едуардівна; Мартынюк, Эдуард Иванович; Martyniuk, Eduard I.Як ми вже неодноразово нагадували, у 2001 року науково-дослідний центр «Компаративістських досліджень релігії» філософського факультету Одеського національного університету імені І.І. Мечникова сформулював як своє головне завдання дослідження сучасних тенденцій в релігійному житті світу. Аналіз цих тенденцій дозволив сформулювати загальну концепцію та вжити відповідну термінологію для подальшого виокремлення та визначення конкретних трендів у релігійному розвої сьогодення під назвою «Конвергентні процеси у релігійному житті другої половини XX - початку XXI сторіччя». Саме поняття «конвергентні процеси в релігійному житті другої половини XX сторіччя» для широкого наукового загалу ми почали вживати ще з середини останнього десятиріччя століття, шо вже минуло.Документ Версии происхождения слова «протестантизм»(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Райхерт, Константин Вильгельмович; Райхерт, Костянтин Вільгельмович; Raikhert, Kostiantyn V.Британский исторический теолог Алистер Э. МакГрат и канадский религиовед Даррен К. Маркс во введении к The Blackwell Companion to Protestantism сообщают, что «следует признать, что “протестантизм” упрямо сопротивляется более точному определению. Будучи наиболее разнообразной формой современного христианства на сегодняшний день, протестантизм лучше поддаётся описанию, а не определению. Его внутреннее сопротивление любому понятию, исходящему от централизованного авторитета, аналогичного римо-католичес- кому магистерию, привело в значительной степени к диверсификации одновременно на теологическом и социологическом уровнях». Возможно, по этой причине в двух серьёзных энциклопедиях, посвящённых именно протестантизму, — The Encyclopedia of Protestantism под общей редакцией Ханса Й. Хиллербранда и Encyclopedia of Protestantism под общей редакцией Дж. Гордона Мэлтона отсутствует отдельная статья под названием «Протестантизм».Документ Г. В. Флоровский: "Путь, начавшийся в Одессе: фрагменты интеллектуальной биографии(2009) Голубович, Инна Владимировна; Голубович, Інна Володимирівна; Golubovych, Inna V.«Уроженец окраинного города империи — многоязыкой и многоконфессиональной Одессы, сын иерея Русской Православной Церкви, питомец университетских центров Одессы и Праги, созидатель Свято-Сергиевского института в Париже и Свято-Владимирской семинарии в Нью-Йорке, один из отцов основателей Всемирного Совета Церквей,... гражданин Града, имеющего прочные основы», — так образно определил основные вехи жизненного и интеллектуального пути ярчайшего представителя русской православной мысли XX века Г. Флоровского (1893-1979) известный славист Дж. Уильямс.Документ Диалог как конвергентный процесс религиозной жизни второй половины ХХ века(2009) Мартынюк, Эдуард Иванович; Никитченко, Елена Эдуардовна; Мартинюк, Едуард Іванович; Martyniuk, Eduard I.В религиоведении, как нам представляется, накоплен определённый опыт не только участия в самом диалоге, но и в его изучении, адекватном восприятию этого процесса его непосредственными реализаторами. Изучение базируется на понимании отношений, сложившихся между религиями в истории человечества, характеристике предпосылок к современному межрелигиозному диалогу.Документ Диалог науки и религии в философском наследии А. Ф. Лосева(2004) Петриковская, Елена Сергеевна; Петриківська, Олена Сергіївна; Petrykivska, Olena S.Под наукой обычно понимают совокупность утверждений относительно фактов, имеющих место в мире, отвечающих требованиям формальной непротиворечивости, статистичности, воспроизводимости, естественности, причинно-следственной связности, опытной проверяемости, интерсубъективности. Принято считать, что наука способствует разрушению традиционных религиозных представлений, кризису религиозного мировоззрения. К ХХ веку стало ясно, что позитивистские утверждения о науке, например, о ее всесилии, нуждаются в уточнении. Религиозный философ А. Ф. Лосев внес свой вклад в осмысление феномена науки, показал, что процесс научного познания и путь духовного восхождения неотрывны от культурно-исторической практики, истина едина, науку отличает особый способ освоения субъектом истины, который не противостоит религиозному развитию человеческой личности.Документ До проблеми есхатологічного трактування філософії історії на прикладі творчості Е. Сведенборга та Г. Сковороди(2005) Чернега, Тетяна МиколаївнаПроблема есхатологічного трактування філософії історії на прикладі творчості Е. Сведенборга та Г. Сковороди є не вельми дослідженою, проте дуже цікавою та важливою, адже саме за допомогою порівняння, на нашу думку, провіденціального трактування історії з релігійно-філософськими пошуками позацерковних містиків Сведенборга та Сковороди можна краще зрозуміти як сутність вчення останніх, так і їх внесок у розробку важливіших проблем філософії історії — її смислу, завершеності, посмертних долей людства тощо.Документ Егосинтезація як конвергентний процес в сучасному релігійному житті(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Мартинюк, Едуард Іванович; Никитченко, Олена Едуардівна; Мартынюк, Эдуард Иванович; Martyniuk, Eduard I.Сучасне релігійне життя світу відтворюється не лише в нечуваних раніше кількісних показниках (мільярди віруючих, мільйони релігійних об’єднань, тисячі деномінацій і т. ін.), а й плюралізацією характеристик сприйняття цього феномену, чи то ставлення до нього на рівні окремих особистостей, яких і підрахувати більш-менш точно не можливо, принаймні тому, що навіть ототожнюючи себе з будь — якою релігійною групою, людина може ставитись до неї, по-перше, як до результату свого власного вибору, а, по-друге - саме перебування у тому чи іншому об’єднанні, може відчуватися як тимчасове, бо ніяк не перешкоджає її вільному пошуку саме своєї духовності.Документ Конвергентні та дівергентні процеси в сучасному релігійному житті(2012) Мартинюк, Едуард Іванович; Никитченко, Олена Едуардівна; Мартынюк, Эдуард Иванович; Martyniuk, Eduard I.З 2001 року науково-дослідний центр «Компаративістських досліджень релігії» філософського факультету Одеського на-ціонального університету імені І. І. Мечникова сформулював як своє головне завдання дослідження сучасних тенденцій в релігійному житті світу. Аналіз цих тенденцій дозволив сформулювати загальну концепцію та вжити відповідну термінологію для подальшого виокремлення та визначення конкретних трендів у релігійному розвої сьогодення під назвою «Конвергентні процеси у релігійному житті другої половини XX — початку XXI сторіччя». Саме поняття «конвергентні процеси в релігійному житті другої половини XX сторіччя» для широкого наукового загалу ми почали вживати ще з середини останнього десятиріччя століття, що вже минуло.Документ Конфессиональная одещина: состояние и тенденции(2005) Лобазов, Петр Кузьмич; Сенчук, Анатолий МихайловичПосле распада СССР ушла в прошлое политика противостояния государства и церкви. Это убедительно доказывает история последних лет Украины. Церковь возродилась, укрепила свои материальные, кадровые, политические и общественные позиции, стала органическим и весьма влиятельным фактором жизни украинского народа. Возрождение религиозности — естественный и закономерный процесс. Коль люди имеют конституционное право на свободу вероисповедания и испытывают потребность в боге, государство обязано обеспечить церкви нормальные условия существования, развития и деятельности.Документ Методологические принципы в научном и религиозном знании(2004) Николенко, Олег ВладимировичМетодологические принципы, организующие систему научного знания, могут играть конструктивную роль и в организации системы религиозного знания. Возникает проблема эвристичности тех методологических принципов, которые релевантны в научной парадигме, но отвергаются, например, в религиозной парадигме. Следует ли из этого вывод о несостоятельности той картины мира, в которой эти методологические принципы ранее рассматривались как универсальные? Решение этих проблем является одним из условий реализации корректного диалога между наукой и религией.Документ О перспективах светско-церковного сотрудничества в Украине(2009) Лобазов, Петр КузьмичОсновные принципы церковно-светских взаимоотношений в различные периоды истории и в разных государствах весьма разнообразны. В Российской империи, в составе которой находилась Украина, церковь была органической частью государственной машины управления.Документ Переднє слово, написане Георгієм Флоровським до книги Марти Богачевської-Хом'як "Сергій Трубецькой. Інтелектуал серед інтелігенції в передреволюційній Росії"(2009) Сумченко, Ірина В'ячеславівнаСорок п'ять років тому в Парижі я написав статтю про Сергія Трубецького, підкреслюючи його значущість для російської філософії та для релігійної думки, насправді акцентуючи увагу на їхньому невід'ємному зв'язку. Політична роль Трубецького, важливість його університетської діяльності, значення роботи співробітником в Московському Психологічному Товаристві, були пізніше непоміченими, як і багато аспектів минулого Росії. Це особливо стосується тих філософів Росії, які не відповідали упередженому шаблону прогресивної філософії, так само як і тих, хто не ставив драматичних запитань. Моя власна книга «Пути русского богословия» («Шляхи російського богослов'я») зустріла холодне мовчання.Документ Перспективы сближения духовного и светского образования(2004) Лобазов, Петр Кузьмич; Панков, Александр АнатольевичОсенью 2002 года социологи Благотворительного фонда «Церковно-светского согласия» (руководитель – профессор Лобазов П. К.) и Научно-исследовательского центра «Компаративистских исследований религий» философского факультета Одесского национального университета им. И. И. Мечникова (руководитель доцент Мартынюк Э. И) провели экспертный опрос, посвященный перспективам сближения духовного и светского образования.Документ Поликонфессиональная религиозная ситуация в современной Украине в контексте проблемы национальной безопасности(2005) Панков, Александр АнатольевичАктуальность рассматриваемой в статье проблемы определяется прежде всего тем, что «Украина как целостность продолжает искать свою культурную, этническую и религиозную идентичность, без которой невозможно сконструировать безопасный и устойчивый порядок, базирующийся на адекватном представлении о мотивах и целях социальных субъектов, их культурных и религиозных предпочтениях, попытках отыскать себе подобных в социальном пространстве или же дистанцироваться от неприемлемых, навязанных общностей». Нас в данном случае интересуют не только религиозная идентичность Украины, поиск которой весьма затруднён в ситуации полирелигиозности и поликонфессинальности современного мира; в ситуации активнейшей миссионерской деятельности зарубежных религиозных (в первую очередь, протестантских) организаций; в ситуации глубокого внутриорганизационного кризиса в самых различных религиозных организациях; но также взаимосвязь этих процессов с национальной безопасностью Украины.Документ Православное миросозерцание и правовая ориентация(2004) Шевцов, Сергей Павлович; Шевцов, Сергій Павлович; Shevtsov, Serhii P.По моему глубокому убеждению, сам характер богословия, как он был принят и развивался в Восточной Церкви свидетельствует о самых существенных чертах мировоззрения населения Византийской империи (трудно сказать вполне определенно, но, вероятно, в первую очередь - греков), поэтому обойти его при исследованиях, связанных с формированием интересующего нас типа правосознания, было бы ошибкой. Но тогда возникает проблема поиска такой методологии, которая позволила бы нам усмотреть те черты, что могли бы быть найдены за богословскими текстами и в то же время указывать на определенный тип правосознания, определяя или порождая оба явления. Стоит ли говорить, что поиски подобного «первоисточника», мягко говоря, проблематичны.Документ Про вплив світобачення Григорія Сковороди на українське духовне християнство (друга половина XVIII – перша половина ХІХ ст.)(2005) Чернега, Тетяна МиколаївнаДана стаття присвячена такій ще не до кінця вивченій у літературі проблемі, як ідейний зв’язок Григорія Сковороди з сектантством та його вплив на основні секти півдня України XVIII – XIX cтоліття — духоборів, молокан, немоляків, менонітів, штундистів, баптистів, євангелістів. Метою даної статті є спроба дослідити також спадковість між сектами на Україні, їх еволюційний розвиток.Документ Проблема абсолютної істини у філософських школах буддизму та адвайта-веданті(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Очкін, Денис В'ячеславовичУ статті досліджуються різні тулмачення абсолютної та відносної істини у буддійських школах мадх'ямака, віджнянавада, а також у адвайта-веданті.Документ Проблема модернізації християнства у релігійній філософській думці початку ХХ ст.(2009) Білянська, Олена ЮріївнаПроблема людини завжди знаходилася в центрі уваги релігійної філософії. Реальний у гуманізм буржуазному суспільстві виявився такою ж нездійсненою мрією, як в у епоху феодалізму. Дегуманізація суспільства наприкінці XIX — поч. XX ст. народила у філософії нові ірраціоналістичні напрямки, які проблему людини розглядали із кардинально інших позицій. Філософія у пошуках вирішення проблеми людини все більш зверталася до екзистенціалізму, персоналізму та релігії.Документ Програма курсу: «Конвергентні процеси в релігійному житті другої половини ХХ століття»(2004) Мартинюк, Едуард Іванович; Мартынюк, Эдуард Иванович; Martyniuk, Eduard I.Мета і задачі курсу «Конвергентні процеси в релігійному житті другої половини ХХ століття» в навчальному процеси.