Електронний архів-репозитарій
Одеського національного університету імені І. І. Мечникова

ISSN:2310-7731

Вітаємо на цифровій платформі elONUar, що забезпечує накопичення, систематизацію, обробку, зберігання та надання у відкритий доступ електронних версій наукових, науково-дослідних, навчально-методичних праць та кваліфікаційних робіт наукових та науково-педагогічних співробітників, аспірантів та студентів Одеського національного університету імені І. І. Мечникова, а також електронних версій університетських друкованих видань.


Супровід та підтримка здійснюються Науковою бібліотекою університету

Нові матеріали для розміщення надсилайте на e-mail dspace@onu.edu.ua

 

Нові надходження

Документ
Основи організаційної психології
(Гельветика, 2024) Базика, Євгенія Леонідівна; Bazyka, Yevheniia L.
Курс лекцій складено відповідно з програмою з обов’язкового курсу «Основи організаційної психології» для студентів факультету психології та соціальної роботи першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 053 «Психологія». Навчальне видання розкриває головні напрями практичного використання основних психологічних надбань функціонування організації та психологічних особливостей активності особистості в організації. Виклад побудовано з урахуванням сучасних тенденцій розвитку організацій та включає чотирнадцять лекцій, запитання для самоконтролю, глосарій і список літератури. Курс лекцій стане в нагоді при підготовці психологів, а також студентів інших гуманітарних спеціальностей та всіх охочих хто цікавиться питаннями ефективного розвитку та керування організаціями.
Документ
Комунікативний портрет англомовного водія: особливості діалогічної взаємодії з диспетчером
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Кондратенко, Наталія Василівна; Кучма, Гліб; Kondratenko, Nataliia V.; Kuchma, Hlib
У статті схарактеризовано питання кореляції та розмежування термінологічних понять «сленг», «жаргон» і «соціолект» та наголошено на необхідності визначення термінів «професійна мова», «підмова», «субмова». Визначено поняття і структуру комунікативного портрету та визначено основні риси комунікативних портретів водія і диспетчера. Надано характеристики мовлення водіїв з виокремленням сленгових елементів в їхньому мовленні та поясненнями щодо можливих варіантів розуміння і перекладу професіоналізмів у мовленні водіїв. Мета дослідження – проаналізувати професійне мовлення англомовних перевізників у США та розробити визначити основні риси комунікативного портрету англомовного водія. Об’єктом дослідження є професійне мовлення англомовних перевізників (диспетчера і водіїв), а предметом – сленгізми в професійному мовленні англомовних водіїв і принципи створення електронного словнику їхнього сленгу. Джерельна база охоплює записи розмов диспетчера з англомовними водіями (загалом проаналізовано понад 30 годин аудіозапису), текстові повідомлення в корпоративному чаті (понад 500 повідомлень). Комунікантами обрано водіїв вантажних перевезень з США, логістика пересувань і роботи яких регулюється диспетчером онлайн. Загалом схарактеризовано мовлення п’яти водіїв на підставі особистісного професійного досвіду автора дослідження за 2023 рік. Ілюстративний матеріал подано з авторським перекладом українською мовою і відповідними коментарями. Доведено, що комунікативний портрет англомовного водія охоплює такі риси: мовленнєва поведінка (стиль, лексичне наповнення і тон голосу, індивідуальні особливості мовлення, вимова звуків, темп, чіткість, гучність тощо); вміння висловлювати думки, вміння слухати і розуміти інших; дотримання прийнятих норм спілкування, традицій, навичок взаємодії в певній культурі чи середовищі; реагування на різні комунікативні ситуації; психологічний тип комуніканта.
Документ
Reverse onymic dictionary across 15 years
(Астропринт, 2023) Karpenko, Olena Yu.; Neklesova, Valeriia Yu.; Tkachenko, Hanna V.; Карпенко, Олена Юріївна; Неклесова, Валерія Юріївна; Ткаченко, Ганна Володимирівна
Introduction. The article is dedicated to the comparison of two reverse onymic associative dictionaries. This project provides a significant opportunity to advance the understanding of onomastic identity in the changing onomastic landscape. The case study’s findings should provide valuable insight into the associative aspect of the onomastic landscape where memetic landmarks could be revealed. Purpose. The article’s purpose is to compare two reverse onymic associative dictionaries. Consequently, the research object is the onymic component of the associative field of the stimuli, the subject being the associative distribution of the onymic reactions to the onymic stimuli and their comparative analysis. Materials and methodology. The datasets on which we base our investigation are drafted from the 2006 and 2021 free associative experiments conducted in Odesa I. I. Mechnikov University with 100 participants each. We investigated correlations between associations and stimuli, taking onymic reactions into particular focus. In this paper, we present the entries compiled in the following way: from associations to their stimuli, listed in alphabetical order. Results. The current study reveals that onymic reactions cover all the classes of proper names, including anthroponyms, toponyms, ethnonyms, theonyms, ideonyms, zoonyms, chrematonyms, chrononyms, ergonyms, phytonyms, cosmonyms. The dynamics may be presented as follows: a significant increase in the number of onymic reactions is observed in chrononyms — 2.6 times, chrematonyms — 2.3 times, theonyms — 1.8 times, which indicates growing importance of time, material values and spiritual beliefs, especially taking into consideration peculiarities of the Covid pandemic period with its high death rate, social distancing, lockdowns; a decrease of associates that belong to ergonyms — 3.25 times and anthroponyms — 1.3 times may be a sign of the fact that the value of a person and a group of people diminishes, less connection with the group is felt, the sense of belonging to a group is eroded together with the growing understanding of the feeling of transience, of time value; decrease of associates-toponyms — 1.4 times and ethnonyms — 1.3 times lays bare lessening of ties to the location and a corresponding ethnic group with a sense of individualization. The dramatic shifts in the mental onomastic landscape of the informants became evident during the comparison of both datasets.
Документ
Європейський Союз як актор правового регулювання фізкультурно-спортивної діяльності
(Гельветика, 2023) Барський, Вадим Рудольфович; Barskyi, Vadym R.
Наведені аргументи на користь позиції, що в результаті правової глобалізації, найбільш активними провайдерами якої на Європейському континенті є Рада Європи та Європейський Союз, поступово змінюється ставлення до одного з найважливіших принципів спортивного руху – автономія та саморегуляція. Стверджується, що виникнення Європейського Союзу призвело до змін меж публічно-правового втручання в автономні інститути соціального буття, такі як релігія, родина, спорт. Досліджуються історичні етапи, закономірності, інструменти та тенденції правового регулювання Європейським Союзом діяльності у сфері фізичної культури і спорту. Наводяться приклади використання ЄС різних інструментів «м’якого права» для формування меж автономії сучасного європейського спортивного руху та свободи діяльності у сфері фізичної культури і спорту. Доведено, що Європейський Союз поступово збільшує свою присутність у правовому полі фізичної культури і спорту, концентруючи свій правовий вплив не лише на забезпеченні свобод Єдиного європейського ринку, а й на інклюзивності у фізичній культурі і спорті, боротьбі з дискримінацією у спорті, запобіганні застосуванню допінгу у спорті, безпеці під час спортивних змагань тощо. В зв’язку з набуттям Україною 23 червня 2022 року статусу кандидата до Європейського Союзу вказується на необхідність системного дослідження ролі, яку грає Європейський Союз у правовому регулюванні діяльності у сфері фізичної культури і спорту. Розмірковується над потенціалом норм спортивного права Європейського Союзу для регулювання правовідносин, пов’язаних з діяльністю у сфері фізичної культури і спорту в Україні, зокрема публічне управляння фізичною культурою і спортом, експлуатація об'єктів спортивної інфраструктури, надання фізкультурно-спортивних послуг в Україні в контексті європейської інтеграції. Проаналізовано форми впливу права Європейського Союзу на правовідносини, пов’язані з фізкультурно-спортивною діяльністю в Україні. Вказується перешкоди для транспозиції норм права Європейського Союзу до законодавства України про фізичну культуру і спорт.
Документ
Типові патологічні процеси
(Назарчук С. Л., 2024) Макаренко, Ольга Анатоліївна; Makarenko, Olha A.
«Типові патологічні процеси : конспект лекцій» складено відповідно до робочої програми навчальної дисципліни «Типові патологічні процеси», яка викладається здобувачам третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти за спеціальністю «091 Біологія та біохімія». Конспекти лекцій можуть бути використані при вивченні дисципліни «Патологічна фізіологія» здобувачами другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальностями «091 Біологія та біохімія», «226 Фармація, промислова фармація», «014.05 Середня освіта. Біологія та охорона здоров'я».
Документ
Методичні підходи до вивчення методу трансмісійної електронної мікроскопії в межах курсу «Загальна цитологія»
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Чеботар, Сабіна Віталіївна; Молчанюк, Н. І.; Chebotar, Sabina V.
Вивчення методів електронної мікроскопії надзвичайно важливе при опануванні курсу «Загальна цитологія» Освітньо-професійної програми «Біологія» зі спеціальності 091 «Біологія та біохімія». Унікальні можливості для студентів 1 курсу щодо знайомства з методом електронно-мікроскопічного дослідження сформовані на біологічному факультеті ОНУ імені І. І. Мечникова завдяки підписаному договору про співпрацю з ДУ «Інститутом очних хвороб і тканинної терапії ім. В. П. Філатова НАМН України». В лабораторії патологоанатомічних та електронно-мікроскопічних досліджень студенти першого року навчання мають можливість ознайомитися з трансмісійним електронним мікроскопом ПЕМ-100-01 (Україна), відпрацювати техніку електронно-мікроскопічної обробки зразків для ультраструктурного дослідження тканин при різних патологічних станах, зокрема, при токсичних і фізичних впливах та при моделюванні різних захворювань ока та внутрішніх органів.
Документ
Розгляд питання про роль мікросателітних послідовностей в дивергенції видів та еволюції при викладанні курсу «Теорії еволюції»
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Чеботар, Сабіна Віталіївна; Задерей, Наталія Сергіївна; Chebotar, Sabina V.; Zaderei, Nataliia S.
Курс «Теорії еволюції» – є обов’язковою дисципліною багатьох освітніх програм з «Біології» й «Біології та біохімії» у вищих навчальних закладах. В межах вивчення питань макро- і мікроеволюціних процесів під час викладання курсу «Теорії еволюції» надзвичайну увагу привертають молекулярні механізми та свідчення про еволюційні процеси в геномах прокаріотів та еукаріотів. Ці процеси та свідчення потребують детального обговорення та аналізу протягом вивчення тем: «Вчення про мікроеволюцію. Популяція – елементарна одиниця еволюції», «Макроеволюція – еволюція філогенетичних груп», «Синтетична теорія еволюції».
Документ
Розгляд теми «Мікрофенотипування генетичних ресурсів рослин» в курсі лекцій з «Цитології»
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Чеботар, Сабіна Віталіївна; Чеботар, Галина Олександрівна; Chebotar, Sabina V.; Chebotar, Halyna O.
Висвітлення сучасних методів в курсі лекцій «Цитології» є необхідною передумовою навчання сучасних студентів. Окрім різних типів мікроскопії, що використовуються для дослідження структури клітин, все більш актуальними стають автоматизовані технології фенотипування, за використання яких дослідники здатні в короткі строки проаналізувати велику кількість рослинного матеріалу на рівні клітин, а також отримати кількісний вираз ознак, що необхідно для використання отриманих фенотипових даних в подальших дослідженнях з повногеномних асоціацій або тренувальних популяцій в сучасній селекції.
Документ
Вплив методики анкетування на проектні рішення в рамках дисципліни «Ландшафтне проектування та дизайн»
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Кадуріна, Антоніна Олегівна; Kadurina, Antonina O.
Дисципліна «Ландшафтне проектування та дизайн» є однією з ключових в процесі підготовки студентів спеціальності «Садово-паркове господарство», особливо якщо вони обирають виконання курсового та дипломного проектів проектного спрямування. Процесу безпосередньо проектування попередує великий блок передпроектних досліджень, який умовно можна розподілити на дві частини. Перша частина включає аналіз території, обраної для ландшафтного благоустрою. То ж перші практичні заняття з дисципліни проходять на вулиці, з обмірами, фотофіксацією та ін. За результатами аналізу отриманих даних студенти створюють три аркуші. Це: схема аналізу ситуації на ділянці (що і де розташовано в межах території на рівні комунікацій, елементів благоустрою, озеленення та ін.), обміри та схема аналізу фотофіксації. Таким чином, ми отримуємо всю необхідну інформацію щодо обраної ділянки, з аналізом ходу сонця, вітрів, якості грунтів, характеру озеленення, напрямків руху та ін.
Документ
Використання сучасних інформаційних технологій у викладанні біології
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Делі, Ольга Федорівна; Ківганов, Дмитро Анатолійович; Трач, В'ячеслав Анатолійович; Deli, Olha F.; Kivganov, Dmytro A.; Trach, Viacheslav A.
Сучасна освіта, особливо в умовах воєнного стану, потребує комплексної перебудови усього освітнього процесу. Основна увага спрямована на підготовку фахівців та впровадження нових інформаційних та комунікаційних технологій навчання. Основний напрямок організації навчального процесу буде залежати від вибору педагогічних технологій і методів організації навчального процесу. Сучасний викладач повинен володіти комплексною базою знань, а вчитель біології – у першу чергу знань про природу, про рослинний і тваринний світ, біологію і екологію живих організмів і насамперед тих, які його оточують.