Електронний архів-репозитарій
Одеського національного університету імені І. І. Мечникова
ISSN:2310-7731
Вітаємо на цифровій платформі elONUar, що забезпечує накопичення, систематизацію, обробку, зберігання та надання у відкритий доступ електронних версій наукових, науково-дослідних, навчально-методичних праць та кваліфікаційних робіт наукових та науково-педагогічних співробітників, аспірантів та студентів Одеського національного університету імені І. І. Мечникова, а також електронних версій університетських друкованих видань.
Супровід та підтримка здійснюються Науковою бібліотекою університету
Нові матеріали для розміщення надсилайте на e-mail dspace@onu.edu.ua
Фонди
Виберіть фонд, щоб переглянути його зібрання.
Нові надходження
До проблеми визначення поняття «міжнародно-правовий статус морського судна»
(2024) Веремчук, Владислав Сергійович; Veremchuk, Vladyslav S.
У сучасному світі морський транспорт відіграє ключову роль для безперебійного та ефективного функціонування міжнародної торгівлі, а морські судна залишаються ключовими одиницями морського перевезення вантажів. Розвиток сучасних технологій та міжнародних відносин породжує нові вимоги до міжнародно-правового регулювання інституту морських суден. Визначення поняття «міжнародно-правовий статус морського судна» та його складових елементів є важливим завданням як для національних юрисдикцій, так і для міжнародного права загалом з метою формування уніфікованого правового регулювання питань, пов’язаних із експлуатацією морських суден.
Актуальність індійських епосів у наші дні (на прикладі творчості Девдатта Паттанаїка)
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Рижик, Марія; Ryzhik, Maria
Індійські епоси «Махабхарата» і «Рамаяна» відіграли роль розвитку релігійної доктрини індуїзму. Як і «Іліада» та «Одіссея» вони відносяться до жанра героїчного епосу та є пам'ятками усної поезії.
Незважаючи на те, що «Махабхарату» приписують Вьясі, а «Рамаяну» Вальміки, у них немає автора у звичному розумінні цього слова, оскільки вони виконувались співаками, які могли додавати в епоси нові деталі та епізоди, а вищезгадані особи могли бути їх інтерпретаторами. Та інформація, з якою доводиться працювати дослідникам і яка подається у вигляді книг, є лише версіями епосів.
У зазначених поемах розповідається про вічну боротьбу добра зі злом, а також порушуються вічні філософські питання. Це спостерігається у битвах, в яких беруть участь аватари бога Вішну (у «Махабхараті» можна спостерігати за Крішною, а в «Рамаяні» – за Рамою) та у ситуаціях, з якими стикаються герої. Також у творах розповідається про чесноти та зразки моральності.
New interpretation of Hindu philosophy: cultural preservation or modernization of ancient wisdom
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Ryzhik, Maria; Рижик, Марія
Hindu philosophy, rooted in the ancient texts of the Vedas, maintains its relevance in contemporary society. It is a source of wisdom not only for Hindus but also for individuals seeking enlightenment across diverse cultural and spiritual backgrounds. Nevertheless, the modern socio-cultural landscape requires a reevaluation and adaptation of certain aspects of Hindu philosophy to address the complex needs of humanity of the 21st century. Let us undertake an examination of the thoughts of the contemporary Indian mythologist Devdutt Pattanaik concerning the issue of Astika and Nastika.
Метаморфози сучасної індійської філософії: онтологія буття
(Черкаський державний технологічний університет, 2024) Рижик, Марія; Ryzhik, Maria
Девдатт Паттанаїк – сучасний індійський письменник та міфолог. Він відомий своїми інноваційними підходами до традиційних міфологічних матеріалів та їх використанням у сучасному контексті. Під впливом глобалізації та політики мультикультуралізму, він поміщає старий міф у нові реалії. Його ідеї щодо впровадження релігійних знань у бізнес, лідерство, менеджмент та освіту популярні у сучасному індійському суспільстві. Для того, щоб зробити свою творчість більш ґрунтовною, вищезгаданий міфолог займається не лише інтерпретацією міфів, а й зачіпає основи індійської філософії.
Мета цієї роботи полягає в тому, щоб відобразити еволюцію базових принципів індійської філософії у сучасних проектах міфотворчості, на основі ідей відомого міфолога Д. Паттанаїка. Основним джерелом аналізу у цій статті є книга «Девалока з Девдаттом Паттанаїком 2» (Devlok with Devdutt Pattanaik 2). У цьому творі Д. Паттанаїк надає свою інтерпретацію персонажів індійської міфології, аналізує їхню поведінку, сюжети відомих міфів, та розмірковує щодо ключових аспектів індійської філософії.
Evolution of mythological consciousness in Indian socio-cultural space
(Publishing center “Kyiv University”, 2024) Ryzhik, Maria; Рижик, Марія
Mythology plays a significant role within the Indian sociocultural space. Adaptation of Indian epics such as “Ramayana” and “Mahabharata” into cinematic productions, and the publication of fictional and non-fictional books with protagonists drawn from the Indian mythological figures gains popularity in modern India. In this work, we will identify the key sociocultural functions served by myth within modern Indian literary discourse, analyze the books by D. Pattanaik, A. Tripathi, and K. Kané, as well as determine if representatives of new myth-making offer innovative ideas or prefer conservative paradigms.
Актуальність духовних цінностей та релігійних поглядів в умовах мультикультуралізму: аналіз роману Ф. Герберта «Дюна»
(Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, 2024) Рижик, Марія; Ryzhik, Maria
«Дюна» – науковофантастичний роман, написаний американським письменником Френком Гербертом і виданий окремою книгою в 1965 році. Цей роман став першою частиною багатотомної серії, відомої як «Хроніки Дюни». Книга «Дюна» вважається одним із найвизначніших творів наукової фантастики. Романи із циклу були екранізовані кілька разів.
У романі Ф. Герберта «Дюна» та його наступних творах з цього циклу значна увага приділяється релігійнофілософським ідеям. Дія «Дюни» розгортається у далекому майбутньому, у Всесвіті, де людство заселило різні планети. У першій книзі цього циклу читач спостерігає життя Пола Атріда, члена знатного дому, який змушений боротися за виживання на планеті Арракіс після того, як його сім'я потрапляє під загрозу політичних інтриг та зради.
Релігійна різноманітність. Релігії, що змінилися під впливом політичних мотивів, глобалізації та мультикультуралізму, пронизують різні аспекти суспільства Всесвіту Дюни. Духовні цінності та вірування залишаються актуальними, стаючи джерелом сили й натхнення, а інколи є двигуном прогресу.
Transformation of religious and philosophical paradigms in society: insights from “Dune” by F. Herbert
(ProConferenceOrg, 2024) Ryzhik, Maria; Рижик, Марія
Religious and philosophical motifs are pervasive in literature of the 20th and 21st centuries. We analyze the religious and philosophical paradigms depicted in the Dune Chronicles by Frank Herbert to discern potential catalysts for religious synthesis and find out if similar religious transformations are present in contemporary society, influenced by factors such as multiculturalism and westernization.
Hindu philosophy, mythology and business: an innovative approach by Devdutt Pattanaik
(ProConferenceOrg, 2024) Ryzhik, Maria; Рижик, Марія
This article aims to examine the contributions of the contemporary Indian mythologist, Devdutt Pattanaik. We focus on his examination of the convergence of Hindu traditional mythology with modern societal domains, notably encompassing business, leadership, and management. Devdutt Pattanaik's analyses of ancient myths resonate significantly in the spheres of business and leadership. Within these contexts, mythological narratives and symbolic motifs are recognized as influential mechanisms for shaping corporate culture and organizational dynamics.
Transit of Hindu mythology: role of biographical method in multicultural landscape
(Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, 2024) Ryzhik, Maria; Golubovych, Inna V.; Рижик, Марія; Голубович, Інна Володимирівна
The study offers a biographical examination of the “Ramayana,” an ancient Indian epic renowned not only for its cultural significance and literary eminence but also for its scrutiny within the framework of modern philosophical discourse that includes a biographical dimension. In the “Ramayana,” we trace how conventional cultural archetypes, such as devotion, justice, and love, are revealed through distinct biographical circumstances and narratives. In the epic, each character serves as a bearer of specific archetypal attributes and concepts, which reflect diverse facets of human nature and are also distinct symbols embodying virtues, devotion, love, morality, evil, etc. With the help of mythological plots through biographical practices, people identify themselves with the characters of myths. In recent decades, there has been a popularization of modern adaptations of the “Ramayana” across India. The emergence of “new Indian mythmaking” and the renewed perception of profound archetypes within Indian culture coincides with the growing expansion of biographical and pseudo-biographical content in mass media. The protagonists of epics serve as foundational elements for the biographical strategies embraced by modern audiences, playing an integral role in shaping the culture of modern India and determining specific options for constructing a life course. In this article, we have examined contemporary interpretations of the “Ramayana” by writers such as Kavita Kané, Amish Tripathi, and Devdutt Pattanaik. In the works of these authors, one observes a transformation in the biographies of characters, shifts in their conduct, and even depictions of their emotional states, all of which reflect modern socio-cultural realities. This philosophical turn, characterized by the fusion of ancient myths with modern realities, values, and reader expectations, leads to a rethinking of traditional images, as well as a cultural dialogue between the East and the West.
Hindu religious and philosophical concept in context of globalization and multiculturalism: “jivatman”
(Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, 2024) Ryzhik, Maria; Рижик, Марія
In the 20th and 21st centuries, active interactions have occurred between representatives of various cultures and traditions. This influences religious and philosophical concepts, including those in India. Modern people wish to learn more about ancient Hindu concepts and values.
The concept of the soul plays an important role in the formation of personal and cultural identity. In this article, we focus on the term “jivatman.” Within the framework of Indian culture and philosophy, concepts such as “Atman,” “Paramatman,” “jiva,” and later “jivatman” are integral to the traditional heritage that is preserved and passed down through generations. In the context of philosophical knowledge, it is important to distinguish concepts such as Atman and soul, since they have different meanings in the religious and philosophical traditions of India. Atman is the inner Higher Self, while the soul (jiva) is the bearer of life and is subject to the laws of karma. Some philosophers and researchers identify “jivatman” as a synonym for “jiva,” meaning the soul, while others equate it with the concept “Atman.” Cultural memory plays a key role in preserving this heritage, and the various interpretations of the term “jivatman” can be attributed to the processes of globalization and the politics of multiculturalism. We examined the interpretation of the term “jivatman” in dictionaries, analyzed its use in ancient texts, and considered the opinions of philosophers, neo-Hindu religious leaders, and researchers, including Mircea Eliade, Sri Aurobindo, Srila Prabhupada, and others. The emergence of representatives of the “new Indian mythmaking,” such as Devdutt Pattanaik, also influenced modern Hindu religious and philosophical thought. Analyzing his works, we observe a tendency to conflate the two terms (Atman and jiva) leading to their identification as a single concept.
Our research indicates that Devdutt Pattanaik’s analysis often lacks depth and fails to delve into the fundamental essence of Indian philosophy. This tendency towards simplification can lead to a superficial comprehension of the foundational principles and ideas that form the basis of Indian spiritual traditions.